Det var vid kommunstyrelsens senaste sammanträde som frågan om sponsring till jättetävlingen Midnattssolsrallyt behandlades av politikerna. Beslutet blev att ställa upp med 75 000 kronor för 2017 och 75 000 kronor 2018.
-Vi är mycket glada över det mottagandet vi fick av kommunen. Nu kom det ju en aning sent, men vi gör vad vi kan för att lösa det. Och skulle det inte lösa sig redan till i år 2017, så använder vi inga pengar, då skjuter vi bara pengarna till 2018.
Den som säger så är projektledaren för Midnattsolsrallyt, Lars Jonsson. Men han säger samtidigt att det mesta talar för att det ska kunna bli verklighet redan nu till sommaren.
Ingen kritik alls
Och topplocken börjar redan planas, ute i bygderna.
Egentligen är Midnattsolsrallyt så mycket mer än ett rally, än hästkrafter, adrenalin, noter, sprutande grus och sekundjakt. Det är en happening för alla som har bara en gnutta nostalgi i favoritpåsen. Med andra ord; de allra flesta av oss.
I fjol var det premiär för Midnattsolsrallyt i dess nuvarande form. Tävlingen som sådan har många år på nacken, men 2016 kördes den med bas i Vimmerby, och med sträckor ut som en kopplingslamell runt vevaxeln.
-Vi kan inte säga annat än att det blev succé, säger projektledaren Lars Jonsson. Visst finns det grejer som vi kan förfina ytterligare, men betecknande är att det inte inkom en enda kritiskt kommentar från de tävlande, inte en enda.
Utmärkta sträckor
Möjligtvis skulle vi kunna sortera in ett faktum under ämnesområdet kritik, nämligen att hela 45 tävlande som ville köra, inte fick plats. Till i år ökas därför antalet tävlande på med 25 till 200.
-Men det kommer ändå att bli svårt att få plats för alla. Alla får ställa sig i kön och anmäla sig i laga ordning, Persbrandt också. Men jag har i alla fall läst på hans Facebook-sida att han komemr att köra.
En rallytävling pågår på det sättet att det finns speciella serviceområden, det finns transportsträckor och det finns specialsträckor, där varje sekund mäts och blir avgörande när segerblommor ska överräckas.
Till årets tävling som körs de sista dagarna i juni, så kommer en specialsträcka att köras i trakterna av Österbymo, med Ydre MK som ansvarig klubb, och en i Horn-Hycklingetrakterna. Det kommer att bli alldeles utmärkta rallysträckor, för såväl de tävlande, som för publiken.
After rally
Men det blir även en så kallade passerkontroll i Kisa. Det blir passage på torget, lite stopp, lite intervjuer och massor av kringarrangemang.
-Med tanke på att kolonnen av rallybilar är cirka fyra timmar lång, och de kommer i en någorlunda jämn ström så blir det ett rejält arrangemang, för Kisaborna och alla andra motorintresserade att ägna en halvdag åt.
Vad har ni för kringarrangemang på gång?
-Vi som arrangörer, alltså KAK, Kungliga Automobil Klubben, har varken tid eller resurser att ordna dessa arrangemang, men vi ser gärna att lokala klubbar och föreningar passar på att ordna tjo och tjim, och en massa trevligheter, fortsätter Lars Jonsson. Och allt talar för att det blir så även i Kinda för här finns nämligen minst lika mycket motorintresse som i Vimmerby, här finns massor av kunnande och erfarenhet, motorcyklar, kanske veteranbilar och till och med gröna gubbar.
Dessutom tipsar Lars Jonsson alla krögare på orten om att det är ett utmärkt tillfälle att ordna några specialla "After-rally-bufféer" och "...drycker".
Allt mer envis
Lars Jonsson säger att det således är långt gånget i planeringen av sträckorna och de sträckor bilarna ska köra dessemellan, men eftersom Kinda kommun varit så tillmötesgående och raska i sin hantering, så ska han och övriga i ledningen göra allt för att få till stånd en lösning enligt planerna, fredagen den 30 juni.
-Absolut, det är vad vi siktar på. Du frågar dessutom om det är svårt att få markägare att ställa upp med grusvägar.
-Nej, svarar Lars Jonsson snabbt på sin egen fråga. Det är nämligen så att efter varje rally sker en besiktning, och markägarna får sina vägar tillfixade, och i 99 procent av fallen till ett skick som är bättre än innan tävlingen.
Men låt er för all del inte lura er av att det är veteranbilar som tävlar. De har lika mycket kraft under motorhuvar bak eller fram, som vilken modern rallybil som helst, förarna har ofta meritlistor längre än blåröken efter en Saab tvåtaktare, och tävlingsdj-ulen blir bara mer envis med åren.
Några kändisar du kan namedroppa?
-Tyvärr är det så att vi går efter reglerna, alla får anmäla intresse när anmälan släpps. Men Persbrandt har aviserat att han ska köra, Blomqvist, ja han kommer och så har vi förare bland annat från Nya Zeeland och Argentina, som vill köra. Jodå, det blir motorfest i sommar också, räkna med det.