Den som säger så är Mikael Samuelsson, ordförande för Efsinge Vägsamfällighet och boende på gården Äfsinge söder om Rimforsa. Han far Stig nickar instämmande men de båda betonar att detta är deras personliga åsikter, inte något som behandlats eller beslutats i samfälligheten.
Frågan om skötsel av den aktuella vägen har blivit aktuell sedan Kinda kommun godkänt tre olika planer i området, alldeles bakom Storgården och ner mot Åsunden, samt norr och söder om Storgården. Det rör sig om mängder av tomter som har bebyggts, eller kommer att bebyggas.
- Tidigare har jag hyvlat eller skrapat av vägen 2-3 gånger per år och nu med den ökande trafiken blir det dubbla jobbet. Dessutom går det åt mer material för att fylla hålorna och hålla ett bra ytskikt, liksom saltning för att hålla dammet borta och vinterväghållning – för att vi ska klara vårt ansvar inom vägsamfälligheten, säger Mikael Samuelsson.
Justerad ersättning
Stig och Mikael bor båda på gården Äfsinge väster om riksvägen, sonen Mikael i huvudbyggnaden och fadern Stig i en av flygelbyggnaderna. Tillsammans med ytterligare 14 delägare utgör de tillsammans Efsinge Vägsamfällighet – och ja, stavningen skiljer sig rent formellt mellan fastigheten och samfälligheten.
Precis som alla andra vägsamfälligheter så bygger verksamheten rent ekonomiskt på ett statligt bidrag och ett kommunalt bidrag. Den statliga delen ligger på cirka 38 500 kronor per år och den kommunala 3 200 kronor per år.
Vägsamfälligheten har sammanlagt 3,5 kilometer grusväg, fördelat på tre vägsträckor att ansvara för. Det är dels vägen från RV 23/34, från Nygård och förbi Äfsinge och ut till riksvägen vid Stora Hagen. Den vägen ligger väster om riksvägen. Det är vidare den ena tvärsövervägen från Håkantorp och ut till RV 23/34 vid Nygård. Den ligger öster om riksvägen.
- Och så slutligen den grusväg som är mest intressant att diskutera just nu, säger Stig Samuelsson, nämligen tvärövervägen från Storgården och ut till riksvägen, öster om riksvägen – mot Åsunden.
För en tid sedan diskuterades i samfälligheten den allt starkare trafiken på den sistnämnda vägen. Förutom två boende utmed den vägen så utnyttjas den ytterst lite av övriga medlemmar i vägsamfälligheten, och därför känns det fel att arbetsinsatsen ska öka så kraftigt, utan att ersättningen justeras.
Stig Samuelsson menar att eftersom kommunen har godkänt de nya planerna och även den starkt förtätade byggnationen av villor så borde det även ingå i kommunens uppgift att tillse att anslutningsvägar håller en bra standard.
Känns hopplöst
Idag är det så att ”Gamla Kalmarvägen”, eller 603:an som går förbi Rimforsa Strand och Storgården och vidare söderut med utfart vid Slätmon, har fått sänkt hastighet till 50 km i timmen.
- Eftersom riksväg 23/34 har maxhastighet 100 så är det självklart att alla som kan, söker sig ut på den så snabbt som möjligt. Särskilt om de ska resa vidare söderut.
Istället för att den lilla vägen åka norrut och genom Rimforsa och ut vid rondellen vid motellet, så tar de genvägen.
Det har alltid varit en viss trafik som utnyttjat vägen, som är både krokig och smal och saknar mötesplatser för annat än personbilar. Men nu sedan det har kommit nya villor i området har trafik gått upp markant.
- Det känns lite hopplöst att gå dit och fylla i groparna för hand, eftersom de snabbt körs upp igen, suckar Stig och säger att den extremt torra sommaren knappast gjort situationen enklare.
Av just denna anledningen beslutade sig samfälligheten för att uppvakta kommunen med en vädjan om hjälp.
Men kommunstyrelsen hade inte någon förståelse alls för vägsamfällighetens önskemål. Beslutet blev att avslå ansökan och istället hänvisa till Trafikverket.
- Reglerna är sådana att om Trafikverket höjer sitt bidrag så följer den kommunala delen procentuellt med, förklarade kommunstyrelsens ordförande Hans Måhagen (S).
Stänga av vägen
Mikael och Stig Samuelsson har ännu inte fått avslagsbeslutet från kommunen men de tänker inte ge upp för detta.
- Nej, så snart jag får beslutet skriftligt så åker jag upp till Trafikverket i Linköping och uppvaktar dem, säger Stig. Jag vill veta vilka regler som gäller, egentligen.
Det finns andra alternativ också, men det är inget som ännu diskuterats i samfälligheten. Det kan vara att avstå bidraget från stat och kommun helt, och då kan vägen helt stängas av för obehöriga.
- Jag tror ju det ligger i både Trafikverkets och kommunen intresse att inte all trafik med varutransporter, sophämtning, bussar, taxi, och annat, måste köra genom Rimforsa centrum i framtiden. När det gäller den tvärsövervägen som ligger närmast Rimforsa, och i direkt anslutning till det nya bostadskvarteret Stöveln – så kan vi stänga av redan nu. Där har vi från samfälligheten inga boende, och därmed inget intresse av att hålla den öppen för allmänheten.
Mikael Samuelsson sköter vägarna perfekt men nu måste samfälligheten se om sitt hus inför framtiden.