Den vanliga 95-oktaniga bensinen har förut innehållit fem procent etanol. Nu ändras det till tio procent och kallas för E10. Det är något som kan påverka bilägare. Ett problem som kan ske är att gummipackningar i äldre bilar inte tål den nya etanolblandningen. De ska istället tanka den 98-oktaniga bensinen. I Kisa finns Tanka vid Skobes som fortfarande har kvar 98 oktan.
– Vi har fått flera frågor från personer som ska tanka. De undrar om de kan köra E10 i sina äldre bilar men flera bilar långt ner i årsmodellerna klarar E10, säger Roger Karlsson som är servicechef på Skobes.
Roger Karlsson berättar att många inte vad vet som gäller.
– Vanligtvis har vi en liten försäljning på 98-oktaniga bensinen. Det är mest veteranbilar som använder sig av det.
Bytet av bensinen är ett krav från regeringen som vill minska klimatpåverkan. De vill att bränslebolag ska blanda bensin med förnybara drivmedel. Från och med den första augusti kommer E10 vara den nya standardbensinen enligt Transportstyrelsen.
På Ingo, utanför Frendo i Kisa, har de inte den 98-oktaniga bensinen.
– Det har kommit in fyra stycken idag och frågat om de kan tanka E10 i sina bilar, säger Anton Holm som jobbar på Frendo.
Ingo erbjuder 98 oktan på 62 stationer i Sverige. Än finns det inget beslut om Ingo-stationen i Kisa också kommer att få 98 oktan.
I Horn och Hycklinge finns bara bensinstationerna Qstar och de har inte bensinen 98.
– Den 98-oktaniga bensinen kommer inte att finnas i Horn eller Hycklinge. Den har inte funnits förut heller. Den har inte varit så attraktiv på marknaden, säger Petra Stewart på Qstar.
Sven Frode har en bensinstation i Rimforsa. Han har märkt av att många är oroliga för sina båtmotorer.
– Det är väldigt mycket okunskap. Jag tror att det inte är motorerna utan slangarna som är problemet.
Sven Frode har sålt bensinslang som metervara.
– Jag har sålt kinesiska mopeder och motorcyklar och där är det problem med slangar. Bensinen är inte anpassad efter dem.
Siewert Jonsson upplåter mark i Björkfors till bensinstationen din-X. Han tycker att bytet har gått smärtfritt. Siewert Jonsson har också ett stort intresse för veteranbilar.
– Man måste köra med 98 oktan men det finns inte i Björkfors. Det kan bli ett problem. Det känns som de vill fasa ut de gamla bilarna. Jag tycker det är synd för bilarna är ett kulturarv.