På tisdagsmorgonen slutade plötsligt telefoni att fungera på hälsocentralen i Vimmerby. Det gick varken att ringa till eller från hälsocentralen, och flera andra telefonitjänster har rapporterats vara ur funktion.
Tidigt gick Vimmerby kommun också ut med uppgifter om att extern telefoni inom 0492-området var ur funktion på grund av ett kabelbrott.
Vimmerby Tidning kontaktade nätleverantören Skanova för att ta reda på vad avbrottet berodde på:
- Det stämmer, det är en avplöjd fiberkabel fem kilometer norr om Kisa som är anledningen till avbrottet. Kabeln ligger i banvallen, och man kan väl tänka sig att Banverket har utfört något arbete som gjort att kabeln gått av, säger Inger Gunterberg, informationschef på Skanova.
I den specifika kabeln ligger ledningar som styr ett så kallat WDM-system, en plattform för operatörer som tillhandahåller växellösningar för företag och kommunala verksamheter.
När tror ni att avbrottet kan vara fixat?
- Tekniker på plats nu och vi prioriterar att få i gång tjänsterna så fort som möjligt. Det finns ingen satt tidpunkt, utan vi får hålla oss till snarast möjligt. Vi inser ju att det är kritiska tjänster som måste fungera i samhället, säger Inger Gunterberg.
Primärt ska centrala Vimmerby vara berört av avbrottet, men även ytterområdena i kommunen samt delar av Kinda kommun kan ha drabbats.
Landstinget i Kalmar län uppmanar patienter som behöver komma i kontakt med hälsocentralen att ta sig dit, fysiskt och personligen.
Vid akut sjukdomstillstånd: ring 112. Vid behov av sjukvårdsrådgivning: ring 1177.
EXTRA: Växeltelefonin i Vimmerby utslagen
Omöjligt att ringa hälsocentralen - "tekniker på plats".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!