Fiberbekymmer utan något svar

Ett par i Horn känner sig lite överkörda då de genom kommunens senaste upphandling av fibernätets kommunikations operatör, tvingats till att använda sig av Itux. I samband med att företaget monterade in sin nätverksbox i parets bostad började bekymren komma. Nu känner de att ingen lyssnar på dem.

Magnus Gustafsson är irriterad av att inte kunna se på tv utan att bilden stannar upp, och ingen vill ta något ansvar. Foto: Morgan Karlsson

Magnus Gustafsson är irriterad av att inte kunna se på tv utan att bilden stannar upp, och ingen vill ta något ansvar. Foto: Morgan Karlsson

Foto:

Kinda2017-07-08 08:30

Under drygt 10 år har paret använt Vökby både som kommunikations operatör och tjänsteoperatör. Något som fungerat bra och utan några bekymmer. Fast då de i början av maj tvingades till Itux och deras inmonterade nätverksbox så började problemen.

Inga svar

Problemen som diskuteras är att tv bilden fryser eller fastnar för en stund, vilket är frustrenarande när man tittar på tv. Däremot fungerar telefonen och datatrafiken bra. Paret har fått boxen utbytt i tron på att det skulle hjälpa, fast det blev ingen skillnad.

– Som reglerna lyder skall vi vända sig till tjänsteoperatören som i vårt fall är Vökby, informerade paret Carina och Magnus Gustafsson. Vökby ska i sin tur lyfta detta med Itux.

– Vi vill från början förklara att vi är mycket nöjda av Vökbys bemötande och deras hjälpsamhet, ändå känner man sig lite överkörd då inte vi själva kan få ett direkt svar av dem som bär ansvaret. Vi har bett om en åtgärdsplan från Itux, fast ingenting händer. Förutom hos Vökby så möts vi av kalla handen.

Vi får bara hela tiden att vi ska fortsätta att undersöka om det är vår egen utrustning i hemmet exempelvis telefoner och dylikt som stör signalerna. Trots att Vökby kan bekräfta via sina mätningar att det är störningar hos oss. Mestadels under kvällarna.

– Någonstans måste ju felet finnas. Antingen i själva fiberkabeln, boxen eller någon annan stans. Fast just nu känns det inte som om någon vill ta ansvar. På ryktesvägen har vi även hört att fler användare har detta bekymmer. Allt fungerade bra när Vökby hade både fibernätet och var leverantör så därför känns det som felet är hos Itux. Detta är ju framtiden, då bör det ju också fungera, avslutade Magnus Gustafsson.

Tidningen sökte information i fallet och möttes av ett positivt besked. Richard Duncranz, driftchef på Itsam lovade att på allvar kolla upp detta med Itux.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om