"Fjexon" bygger gärna om ovanliga bilar

Det är tur att motorintresset är ett delat intresse hos paret Michael "Fjexon" Johansson och Ulrica Arvidsson i Horn. Det går nämligen åt en stor del av fritiden när "Fjexon" mekar med bilar. Han lägger ner mycket tid på att bygga om, och tävla med, folkracebilar. Dessutom ovanliga sådana.

Michael "Fjexon" Johansson har kört folkrace sedan han var 15 år. Med några års uppehåll har det blivit runt 25 år. Han beskriver sig som "den ständiga tvåan" - men hoppas på bättre placering än så i årets upplaga av Semesterracet.

Michael "Fjexon" Johansson har kört folkrace sedan han var 15 år. Med några års uppehåll har det blivit runt 25 år. Han beskriver sig som "den ständiga tvåan" - men hoppas på bättre placering än så i årets upplaga av Semesterracet.

Foto: Lena Dahlberg

Kinda2016-07-09 08:00

Det är inte bara ekonomi och förhållande som sätts på prov när det ska byggas om bilar, något "Fjexon" Johansson fick erfara för några år sedan när han köpte en Volvo P1800 från 1961 för att bygga om till folkracebil. Trots att den bara var skrot blev han hotad med stryk när han "förstörde" en sådan fin gammal bil.

– Men den var ju inte fin, den var nästan av när jag köpte den. Och avregistrerad. Sex kvadratmeter plåt gick det åt för att få ordning på den. När jag var klar var det mer en Volvo 240 inuti än en P1800.

Unik folkracebil

Det finns en risk att "Fjexon" retar upp en och annan bilentusiast även denna sommar. I garaget står en Austin A40 Futura från 1962. Eller, det som en gång var en sådan bil rättare sagt. Nu ser den mest ut som en svart och gul folkracebil, med drag av Austin. Och med mycket Volvo under huven.

– Den hade stått på en loge i 20 år. Jag plockade bort de originaldelar jag inte hade användning för, de har istället gjort nytta i andra Austinbilar.

– Jag har byggt på den i två vintrar, motorn fick jag hjälp med av Brian Westerling. Bilen är unik, det är ingen som byggt en sån här folkracebil tidigare. Och den går riktigt bra – det är gocartvarning!

Allt kan hända

Första gången Michael Johansson såg folkrace på nära håll var i 14-årsåldern när han följde med en kompis. Han blev biten direkt och bestämde sig för att ta licens när han fyllde 15.

– Jag har hållit på sedan dess, med några års uppehåll, säger "Fjexon" som nu är 41 år.

Även Ulrica Arvidsson har kört folkrace, men efter att ha varit inblandad i ett par trafikolyckor, med "vanlig" bil, kör hon inte längre.

– Jag är uppvuxen med motorsport, första gången jag var med på tävling var jag bara två veckor gammal.

Vad är så speciellt med folkrace?

– Den familjära stämningen, alla kompisar och nya kontakter.

– Och att allt kan hända, tillägger "Fjexon" Johansson.

Alltid till salu

När det är säsong blir det folkrace för hela slanten för "Fjexon". Allt från tävlingar i hemmaklubben MK Kinda, till Semesterracet i Vimmerby och Gutafestivalen på Gotland.

"Fjexon" är känd som "den ständiga tvåan", enligt honom själv.

– Ja men nån gång ska det väl lossna. Jag har kört 25 Semesterrace, det vore kul om det gick bra den här gången.

Han säger att han gärna skulle tävla mer, men att det är en kostnadsfråga. En "normaltävling" kostar cirka 2 000 kronor, sedan tillkommer reparationer, reservdelar och eventuellt köp av ny bil till nästa tävling. En folkracebil är nämligen alltid till salu för 6 500 kronor efter avslutad tävling. Oavsett hur påkostad den är.

– Risken att bli av med bilen ingår i sporten. Jag är nöjd om det går bra på tävlingen – det är ju ändå målet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om