I mitten på 1960-talet började man att fylla bergsmassor för en ny väg rakt igenom Gummetorpasjön, några kilometer söder om Kisa.
Tanken var att det skulle bli början till en ny väg som skulle dras förbi Kisa tätort förbi Millingetorp och anslutas norr om Köleforsbron.
Man fyllde och fyllde, men det bara sjönk och sjönk och förbifarten lades på grus i ordets rätta betydelse.
För några år sedan togs samtalen mellan Kinda kommun och Vägverket upp igen och nu har samtalen blivet allt hetare.
Allmänt lagom
Förra veckan träffade företrädare från Vägverket och Östsam kommunens resprententer och för handlarna i Kisa var Gudrid Hansen och Håkan Johansson med på mötet och gav sin synpunkter på en förbifart.
- Det är en ohållbar situation att ha den tunga trafiken med ett snitt på 700 fordon per dygn åker genom Kisa, säger Gudrid Hansen som är ordförande för Svensk Handel i Kinda.
- Kisa har i många år varit en viktig handelsplats för de som åker igenom samhället. Blir det en förbifart är det viktigt att infarterna blir attraktiva och då måste det satsas en hel del pengar på informationstavlor för att få folk att åka in till Kisa. Det får inte bli något allmänt lagom, nej det måste finnas en profil som visar att Kisa ligger en bit från avfarten, säger Gudrid Hansen som även driver Café Columbia som ligger utmed Storgatan.
Parkering igen
Granne med Columbia ligger sportaffären. Stig Andersson bodde i tio år över affären:
- Under åren har det blivet mer och mer trafik, jag blev tvungen att flytta, man låg sömnlös många nätter när de tunga lastbilarna drog förbi.
- Jag har länge önskat en förbifart. Vi har våra kunder ändå. Vem vet det kanske blir tillåtet att parkera utmed Storgatan igen och då blir det enklare för våra kunder, säger Stig.
Färre kunder
Lite längre upp på Storgatan ligger bokhandeln och Britt-Inger Tjäder är lite kluven till en förbifart:
- Det är både på gott och ont. Risken är att vi får färre kunder. Nu åker man på Storgatan och ser, titta en bokhandel, där stannar vi. Dessa kunder missar vi om vägen dras förbi Kisa. Jag tror att det framförallt är på sommaren som kundunderlaget kommer att minska. Levande torg under sommaren är ett lyft, det kan vara en ide att utöka dessa till fler veckor under året för att locka besökare till Kisa. Det positiva är att den tunga trafiken försvinner. Det dundrar rätt ordentligt när lastbilarna åker förbi.
Förbifart oroar Kisahandlarna
En förbifart runt Kisa har varit på tapeten sedan 1960-talet. Men planeringen avstannade efter några kubikmeter fyll i Gummetorpasjön, några kilometer söder om Kisa. Nu har diskussionerna tagit fart igen. Och bland handlarna i Kisa är meningarna minst sagt delade, positivt eller negativt för Kisa?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!