När barnen fick ledigt för att åka till Ulrika marken så fick lärarna i stället åka på studiedag. I torsdags hölls en heldag på Folkets hus i Kisa med fokus på dyslexi och läs- och skrivsvårigheter.
Det verkligt nya är kanske satsningen på ett helt nytt arbetsmaterial, TRAS (Tidig registrering av språkutveckling), ett material som utvecklats i Norge.
Fånga upp barn
Det handlar om att så tidigt som möjligt fånga upp de barn som är i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter.
Genom ett schema ska språkutvecklingen följas hos barn redan i två-fem-årsåldern. Det handlar om språkförståelse, ordförråd, uttal och meningsbyggnad.
I torsdags fick alla förskolelärare i Kinda lyssna på specialpedagogen Eva Dahl, från Åtvidaberg, som berättade om TRAS.
Förskollärare lärde sig TRAS
Nu ska läs- och skrivsvårigheter upptäckas tidigare i Kinda genom ett nytt arbetsmaterial, TRAS. Bra, tycker skolpolitikern Torbjörn Mellgren som själv har erfarenhet av dyslexi.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!