Fosilfri arbetspendling

Efter årsskiftet startades planerna inför projektet om hållbar arbetspendling. Under april månad fick Kindaborna chansen att delta i detta, och under september till slutet av oktober har de boende i Åtvidaberg fått samma möjlighet.

Fyra elcyklar samt elbilar har ingått i projektet i Kinda och Åtvidaberg.

Fyra elcyklar samt elbilar har ingått i projektet i Kinda och Åtvidaberg.

Foto:

Kinda2017-10-24 08:00

Hållbar arbetspendling är ett projekt som har till syfte att de som är intresserade får chansen att testa en mer klimatvänligt sett att utföra sina arbetsresor.

Skjutsa barn

Två stycken ellastcyklar, två elcyklar samt elbilar från Volkswagen, Kia, Renault, Nissan var med i projektet. Här fick de som ville anmäla sitt intresse för att under en kortare period testa det som var mest aktuellt för dem.

Ellastcyklarna som har plats för några mindre barn lämpade sig bra för de som exempelvis skjutsar sina barn till förskolor och dagis.

Enkät

Intresset var stort i båda kommunerna och i Kinda inkom 50 intresseanmälningar och i Åtvidaberg var siffran 70 anmälningar. Av dessa så fick 24 Kindabor och 32 i Åtvidaberg testa detta sätt att resa till och från arbetet.

Energi- och klimatrådgivare Joakim Svensson håller i projektet tillsammans med representanter från Vadstena och Ödeshög som driver detta i respektive kommuner. När nu Kindas period är avslutad så har en enkät skickats ut till de som var med i projektet om deras upplevelse.

Plus och minus

- Flera av dem är supernöjda och är intresserade av att köpa en elcykel själva, speciellt nu med den miljöpremien som innebär att de får tillbaka 25 procent av köpesumman vid nyköp. Andra märkte att detta inte fungerade för dem, berättar Svensson.

- Det som ligger på användarnas pluslista är att det är miljövänligt och billigt, bekvämt, rimlig restid, hälsosamt då studier visar att fysisk rörelse sätter igång hjärnan som då kan prestera bättre och bland skolungdomar lett till bättre betyg.

- På minussidan har det angetts att räckvidden är kort, långa laddningstider, det krävs planering.

3492 kilometer

Enkäten visar vidare att för 70,8 procent motsvarade detta test användarnas förväntningar och att det för 20,8 procent till viss del motsvarade förväntningarna. 37,5 procent är sugna på att köpa dessa fordon medan 50 procent svarade kanske.

- Under perioden som projektet ägde rum i Kinda så byttes en total reslängd av 3492 kilometer ut mot en helt fosilfritt resesätt. Detta motsvarar 465 kilo koldioxid jämfört med en dieselbil.

- Den som körde längst på elcykel färdades 54 mil under nio dagar. Många menar att dessa elbilar är mer miljöfarliga att tillverka mot att köra dagens fosildrivna bilar.

- Fast sanningen är den att brytgränsen går vid 6000 mil, allt därefter är ren bonus, avlutar Joakim Svensson.

Energi- och klimatrådgivare Joakim Svensson är nöjd med projektet. "Det gäller att få igång en tanke". Foto: Morgan Karlsson
Energi- och klimatrådgivare Joakim Svensson är nöjd med projektet. "Det gäller att få igång en tanke". Foto: Morgan Karlsson
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om