Det är Staffan Andersson, chef för vatten och renhållning i kommunen, som säger så. Han berättar att det råder en hel del oklarheter kring vägbelysningar runt om i landet, och att han välkomnar det initiativ som Småkom, nu gör för att komma till rätta med problemen.
Bakgrunden till det hela är att det varit så att kommunerna, eller städerna, runt om i landet har tagit hand om väg- och gatubelysningarna inom tätbebyggda områden, medan Trafikverket, eller tidigare Banverket och Vägverket, tog hand om belysningen på läns- och riksvägar utanför stadsgränserna.
-Men sedan skedde det en uppdelning, mest av praktiska skäl tror jag, så att kommunerna började belysa även vissa statliga vägar. Främst vägar av genomfartskaraktär, berättar Staffan Andersson.
Fallit tillbaka
Och så har det fortsatt, med lite justeringar fram och tillbaka, genom årens lopp. I Kisa, om vi tar den orten som ett exempel, så består genomfartsgatorna av Storgatan, RV134 mot Österbymo, liksom delar av Grönedegatan.
Det är gator som vad gäller belysning hamnat lite mellan stolparna.
Samma förhållande har gällt i Rimforsa, Horn, Hycklinge och de andra tätorterna i kommunen.
-I vissa fall har det hela fallit tillbaka på kommunen, i vissa fall inte, fortsätter Staffan Andersson.
Modern standard
Nu ska det bli ordning på torpet rejält. Kommunen ska sköta sin belysning och Trafikverket sin.
-Men i samband med att viss belysning nu går tillbaka till Trafikverket, så har de ställt krav att de ska hålla en modern standard. Det handlar om att de ska ge mer ljus på gatorna eller vägarna, det handlar om att stolparna ska vara av så kallad "eftergivlig" karaktär, ge efter vid en kollision.
-För Kindas del bedömer jag att det handlar om att cirka 150-200 belysningspunkter av totalt 2 000, måste byggas om. Det ska till nya stolpar av den eftergivliga typen, kanske tätare än tidigare, samt ny modern och energieffektiv LED-belysning.
Kabelbyte
-Även kablarna måste i vissa fall bytas, så det handlar om en hel del jobb. Jag gör en bedömning att det kommer att kosta 10 000 till 20 000 per ljuspunkt och totalt 4 till 6 miljoner.
Frågan om ansvar är dock inte helt glasklar. Grundprincipen är således att båda parter ska belysa sina egna vägar. Men i vissa fall är det så att intressena går isär.
-Trafikverket vill inte ha belysning på en vägsträcka, men kommunen vill. Då blir det en förhandling mellan verket och kommunen.
-När det gäller Ydrefors så hade vi våra egna armaturer på Eons trästolpar. Eftersom de vill ta ner alla sina luftledningar och stolpar har dessa nu ersatts med ett tiotal nya moderna.
Enhetligt sken
SmåKom, de små kommunernas samverkansorgan, har uppmärksammat problemet, eftersom det sker över hela landet. De har gått ut med en enkät där alla småkommuner ska svara på vad de tycker, och vilka kostnader som förväntas.
-Jag välkomna deras engagemang och hoppas att de kan komma fram till en förhandlingslösning så det blir billigare för oss i Kinda, och andra småkommuner.
Staffan Andersson berättar att parallellt sker ett utbyte efterhand runt om i hela kommunen - från konventionella glödlampor till energismarta LED-lampor.
-I vissa fall går vi långsamt fram eftersom vi vill ha enhetligt sken inom samma områden. I vissa fall får högtrycksnatriumlamporna sitta kvar en stund ännu, men vi köper inga nya.