Det är vårdcentraler och sjukhus som får ta emot allt fler klagomål avseende den förra kategorin, och IVO, inspektionen för vård och omsorg, som får tampas med klagomål avseende den senare.
- Vi har jobbat ända sedan myndigheten bildades haft som mål att få balans i ärendena. Från och med årsskiftet förändras också klagomålshanteringen, säger Anna Rosklint, på IVO i Jönköping, då ska vårdgivarna i första hand ta emot och besvara klagomål från patienter och närstående.
Det innebär i klartext att en hel del av ansvaret flyttas över från Ivo och till kommuner, landsting och regioner.
IVO:s utredningsskyldighet begränsas då till att endast utreda de allvarligare fallen där patienter i samband med sjukvård fått en sjukdom eller skada som är bestående och inte ringa.
- Ja, där skadan har lett till ett väsentligt ökat vårdbehov eller fall där patienten avlidit, säger Anna Rosklint till vår tidning.
Hon upplever att balansen mellan lex Sarah och lex Maria, alltså klagomål från patienter, respektive egenanmälningar från vårdgivare, har förbättrats under senare tid. Ett tag hade anmälningar från patienter en så kraftig ökning att balansen blev lidande.
- De flyttas i och med nyordningen över till vårdgivarna och Patientnämnderna, säger Rosklint. På så sätt kan vi få rimliga handläggningstider och därmed stärka legitimiteten, och rättssäkerheten, gentemot våra intressenter.
Hur lång tid ska en handläggning få ta som mest?
- För 2018 har IVO lagt in ett mål om att inget ärende ska ta mer än tre månader att handlägga.
I ljuset av denna situation på myndigheten IVO kan det synas märkligt att myndigheten just för tillfället behandlar ett ärende med Kindaanknytning, men ändå inte. Det var i juli i år som Region Östergötland skickade in en Lex Maria-anmälan angående en händelse i Kinda.
Den 23 november tas anmälan tillbaka eftersom Regionen då, och vid en närmare granskning av ansvarig chefläkare, upptäckt att det inte finns några uppenbara brister i handläggningen.
Bakgrunden till historien hittas i mars i år, då en äldre kvinna ramlade i hemmet och fem dagar senare ringer till vårdcentralen i Kinda och anmälde smärta i ett knä. Kvinnan bokades för behandling av sjukgymnast och en undersökning görs med resultatet utan anmärkning.
En uppföljningstid bokas en vecka och eftersom värken tilltagit bokas tid hos läkare. Det blir transport med ambulans till akuten där en höftfraktur upptäcks. En utredning visar att patienten trots ett flertal kontakter med vården, inte nämnde utebliven förbättring eller förvärrade besvär.
Den 23 november beslutade IVO att ärendet skulle avskrivas "eftersom anmälningsansvarig läkare beslutat återta lex Maria-anmälan".
Vid en fördjupad utredning kan noteras att det inte finns några uppenbara brister i hanteringen.