Goda tider och goda bilaffärer

Det är strålande tider även för nybilsförsäljningen i Kisa, såväl Skobes i Kisa som Grahns bilar kan summera ett bra bilår.
-Vi har ett väldigt bra program i hallen och kommer under 2017 att förstärka ytterligare i Kisa, genom en komplett renovering och ombyggnation av våra lokaler, säger Per Ryttmarker på Skobes.
-Vi sålde cirka 800 bilar totalt på våra anläggningar i Kisa och Tranås, och verkstaden i kisa utmärkte sig som tredje bästa Opelverkstaden i landet, ja det känsn bra, säger Peter Näsström, på Grahns Bilar.

Per Ryttmarker på Skobes i Kisa står vid några av salubilarna i hallen - den hall som ska renoveras i grunden med start innevarande år. Foto: Alf Wesik

Per Ryttmarker på Skobes i Kisa står vid några av salubilarna i hallen - den hall som ska renoveras i grunden med start innevarande år. Foto: Alf Wesik

Foto:

Kinda2017-01-05 13:30

Per Ryttmarker är säljare på Skobes i Kisa som ingår i Skobes Bil Öst AB med anläggningar även i Vimmerby, Västervik, Oskarshamn och Högsby. Omsättningen ligger på cirka 400 miljoner kronor och de fem anläggningarna sysselsätter 80 personer.

På Skobes i Kisa säljs Volvo, Renault, Ford och Dacia, såväl personalbilar som transportbilar.

-Inom vårt hus, som jag brukar säga, är det snarare storlek på bil som avger om kunden vill köpa en diesel eller en bensinmotor. Förr i tiden talades det ofta om brytpunkter och om körsträckor man var tvungen att köra med en dieselbil för att det skulle kompensera ett högre inköpspris och högre fordonsskatt.

Han förklarar att numer är dieselmotorerna så rena när det gäller partikelutsläpp, och så bränslesnåla att de klarar gränsen för att vara helt skattebefriade under fem år, och därefter har en låg skatt. Så nu är det snarare storleken på bil och kravet på dragkraft som avgör om köparen väljer en bensinmotor eller en diesel.

-Jag kan nämna vår nya Volvo V90. Den har en dieselmotor på 150 hästkrafter och har en redovisad förbrukning på måttliga 0,45 liter per mil.

År 2020 har det aviserats en cross-variant av Volvo V90, alltså en XC90.

I övrigt noterar Per Ryttmarker ett förhållandevis stort intresse för rena miljöbilar med alternativa bränslen, men att det oftast inte leder till fullbordad affär, utan valet ändå faller på en mer traditionell bil.

-Ändå har vi Renault i vårt program, som är stora och duktiga på elbilar. Volvo är duktiga på olika hybridlösningar och kompletterar inom kort nuvarande 60-programmet även med hybridlösningar på 90-serien.

Han tror att omställningen går snabbare i storstäder än på glesbygden och det gör givetvis att göra med infrastruktur och tillgång till elstolpar. Dessutom givetvis räckvidden.

-Om vi ska se en trend inför framtiden så tror jag snarare på mycket små bensinmotorer med turbo.

Den nya finansieringslösningen med privatleasing har blivit vanlig även hos Skobes. Det är en lösning där säljaren och köparen före "köpet" kommer överens om restvärde och körsträcka. Om detta överskrides får den som leasar bilen betala en extra avgift.

Slutligen bekräftar Per Ryttmarker att det inte finns några planer för neddragning eller liknande, för Skobes i Kisa. Snarare tvärtom.

-Ja, vi kommer under innevarande år att påbörja en omfattande renovering av våra lokaler, samt anpassning av verkstad, butik, administration och bilförsäljning till senaste standard och till den märkesidentitet som agenturerna önskar.

Grahns säljer Subaru, Opel, Opel Transport och Isuzu, med en anläggning i Tranås, och en förhållandevis nyrenoverad anläggning i Kisa.

-Ja, det var väldigt trevligt för oss att kunna ta de tillbyggda och renoverade lokalerna i Kisa i bruk. Det har varit ett riktigt lyft för oss, säger Peter Näsström som jobbar inom IT, administration, verkstad och försäljning i både Kisa och Tranås.

Han kan summera ett väldigt bra år. "Det bästa på en längre tid, faktiskt", och kan summera cirka 800 avslutade affärer, varav merparten i Kisa. Han betonar att upptagningsområdet är mycket större än Kisa och Tranås, utan kunderna kommer från ett stort område.

-Vår nisch, eller specialité är väl att vi har ett mycket bra och brett program. Vi var stora på Saab och har lyckats fylla upp den luckan väldigt bra. Men särskilt vill vi peka på Subarus fyrhjulsdrivna bilar och våra pickuper kort och gott bilar "för ett liv på landet".

Även Peter Näsström betonar att utvecklingen snarare går mot extremt små bensinmotorer, kompletterade med en turbo.

-Det värsta är nästan att övertyga kunden att han ska en tusenkubikare nästa gång han eller hon, byter bil. Men så fort de provkör blir de omvända, trots en så liten motor finns det kraft.

Han nämner nya Opel Astra som exempel, med en tusenkubiksmotor och 105 hästkrafter.

Peter Näsström säger att intresset för dieselbilar snarare gått ner och tyvärr har Grahns ännu inte någon ren elbil på sitt program. Men Opel Ampera E, med en räckvidd på över 50 mil, är på ingång under 2018.

Vid ombyggnationen blev det bland annat en helt ny verkstad och den vurmar Peter Näsström särskilt för.

-Ja, men visst är det roligt att när det gäller kundnöjdhet så är vi i Kisa rankade på tredje plats i landet bland landets 73 Opelverkstäder, och verkstaden i Tranås på sjunde plats. Den nya tvätten är dessutom mycket framgångsrik för oss.

Hur ser du på privatleasingalternativet?

-Jag ser det lite som att hyra en lägenhet. Vi erbjuder givetvis paketlösningar, där kunden inte behöver göra mer än att tanka och tvätta bilen, och betala månadsräkningen. Men för vår del har vi inget emot att köpet görs på tradionellt vis, så att köparen äger sin egen bil från dag ett.

Det kommande året blir spännande för Peter Näsström och hans kollegor på Grahns eftersom bland annat inte mindre än sju nya modeller av Opel ska introduceras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om