Det är en förälder som är mycket bekymrad över händelseutvecklingen och därför upprättat en formell anmälan mot inspektionen.
Anmälaren skriver i sin anmälan att hon i god tid kontaktat Värgårdsskolans ledning och påtalat de särskilda behov som eleven har. Tidigare insatser med bland annat särskilda insatser med läxhjälp, pedagogiska utredningar och liknande, har inte hjälpt.
Inte rättvist
Anmälaren menar att behoven för eleven är kända och att de anmäldes i god tid till ansvariga på Värgårdsskolan. Den största besvikelsen för föräldern är att schemaläggningen inför årets läsår gjordes utan någon konsultation med henne som förälder till barnet med behov av särskilt stöd.
Eftersom terminen startat finns nu risk att eleven kan komma att fortsätta att gå i skolan i den form som är planerad.
-Det är inte rättvist mot henne, hon behöver lugn och ro, där hon kan känna sig trygg.
Föräldern uppger att hon från skolans sida fått besked om att "alla fakta redan finns på bordet".
Detta stämmer inte, fortsätter föräldern i sin anmälan till Skolinspektionen. Hon menar istället att skolan inte dokumenterat alla möten som varit mellan eleven och hennes lärare. "Istället hänvisar skolan till ofärdiga fakta och nu hävdar att hon ska gå i skolan enligt ursprungligt schema, vilket är befängt".
Där står vi nu
Själv säger dottern, enligt föräldern, att hon kommer att vägra. "Och från skolans sida hotar de med att koppla in myndigheter".
Det hela har utvecklats till en hård tvist mellan parterna. Från skolans sida hävdar ledningen att eleven ska gå i skolan, alternativt schema har upprättats, men inte godkänts av föräldern.
-Då har jag hänvisat till att ni (Skolinspektionen, red anm), sagt till mig att de inte kan sätta igång utan mitt godkännande. Och där står vi nu. Jag känner mig inte lyssnad på.
Många frågor
I detta läge har Skolinspektionen inlett en djupare undersökning av hela händelseförloppet. Huvudpunkten är att anmälaren anser att eleven inte får sitt stödbehov tillgodosett.
I begäran om kompletterande yttrande från kommunens sida skriver Skolinspektionen att rektorn på skolan måste svara på en rad frågor, och att det inte räcker att hänvisa till olika bilagor. Det är rektorn som har det utpekade ansvaret för just liknande saker.
Vilka är då frågorna som inspektionen vill ha utförliga svar på?
Jo, den exakta tidpunkten om när behovet av stöd kom skolan till kännedom. Vidare vad som framkom vid det tillfället, om det fanns risk för att eleven inte skulle nå kunskapsmålen, om eleven uppnådda kunskapsmålen efter förra terminen, om eleven uppnår kunskapsmålen i dagsläget.
Det är en rad mycket formella frågor som nu ska besvaras och vederläggas med dokumentation innan de skickas till Skolinspektionen.