– Det har varit för mycket peka finger-diskussioner på Region Östergötland och därifrån kommer det inga pengar, nej det måste till statliga medel för upprustning av Stångådalsbanan och Tjustbanan, säger Lars Karlsson.
Nu tar Lars Karlsson till sin egen partiledare för att få upp ögonen för de båda tågbanorna mellan Linköping och Kalmar och Linköping och Västervik.
– Jag funderade på vad kan jag göra på riksnivå, jo den högsta jag kan bjuda in är min egen partiledare. Jag pratade med mina partikollegor i Kalmar län och de var med på tåget, de blev eld och lågor, säger Lars Karlsson.
På fredag morgon nästa vecka sätter sig liberalarenas partiledare Jan Björklund på Kustpilen vid Linköpings station för vidare färd genom Kisa och ner till slutmålet Kalmar.
– De måste finnas mer än snabbtåg i landet och jag tror att genom Jan kan vi sätta tryck på att Stångådalsbanan och Tjustbanan rustas upp. Det är ju åtta kommuner som berörs och tågpendlingen är väldigt viktig både norrut och söderut, säger Lars Karlsson och fortsätter:
– Tågbanornas överlevnad är en landsbygds/stadsfråga och då är det viktigt att få upp den på agendan och sätter man sig in i frågan förstår man den, men tyvärr så har man inte gjort det så här långt. Tittar vi på vår region så är det en av de folktätaste i landet och då är möjligheten till pendlingen mycket viktig.