– Under förra årets påskvecka sålde vi ett halvt ton lösgodis i butiken. Det kommer vi att slå i år, säger handlare Johanna Andersson på Hemköp i Kisa.
Myten med påskharen som kommer med påskäggen har funnits i Tyskland sedan 1600-talets slut men anlände till Sverige först under slutet av 1800-talet. Påskharen fick dock ej något större genomslag i Sverige, förutom möjligen i godisform.
Jimmy Melkersson är handlare i Horn, ICA:
– I år ligger påsken väldigt sent och det gör att vi säljer tre gånger så mycket lösgodis som förra året, då påsken låg tidigare. Nu kommer sommargästerna och då ökar konsumtionen. Jag räknar med att sälja 300 kilo godis den här veckan. Sedan är det ju även så att påskäggen blir större och större och mer godis går det i äggen.
På Hemköp i Kisa fyller Lisette Andersson från Svensk Rikstäckande Butiksservice på i godislådorna:
– Bäst går Geisha, Daim och Dumle men även godisbitarna som är inslagna i stanniolpapper går bra.
På ICA Supermarket i Rimforsa har handlare Emil Thörnberg fullt upp med att fylla på påskgodiset:
– Vi dubblar godisförsäljningen under den här veckan och det är en stor skillnad när påsken ligger så här sent. Det blir en längre försäljningsperiod mot förra året då påsken låg tre veckor tidigare. Påsken och Halloween är två stora godishelger för oss.
– Jag tror att man också tänker att det är okej att ge sig lite extra godis när det är påsk, säger Jimmy Melkersson och greppar ett jätteägg med fem kilo godis i.