Ansvarsfördelning, närtrafik, kostnadstäckning, konsekvensanalys, gymnasieelever och konkreta lösningar, det är några av de punkter som bäst sammanfattar en händelserik afton på Allhuset i Björkfors. Efter sommarens nedskärningar av kollektivtrafiken på landsbygden har buropen varit många. Vad ersätter busslinjerna? Hur ska man ha möjlighet att leva och verka utanför städerna? Hur har besluten egentligen fattats och finns det inga andra lösningar?
Klarare bild
För att reda ut situationen och skapa en klarare bild av läget bjöd bygderåden, och bygdekommitéerna, i Oppeby, Hycklinge, Hägerstad och Kättilstad in beslutsfattare och tjänstemän till ett konstruktivt möte under tisdagskvällen. Region Östergötland representerades av Göran Gunnarsson (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, medan Östgötatrafikens ansikte utåt var marknadschefen Anders Lennartsson. För kommunens räkning fanns politikerna Hans Måhagen (S), Björn Hoflund (M) och Lars Karlsson (L) på plats, samt trafiksamordnaren Jimmy Bexell. Den som ledde den heta, och stundtals hårda, debatten i en fullsatt samlingslokal var eldsjälen Lars Schedenborg.
– Vi har alltså satt ihop ett antal frågor gällande kollektivtrafiken som är tanken att vi ska fokusera på. Jag har delat in det här mötet i a, b och c, alltså uppdragsavtalet och kollektivavtalet, konsekvenser av omläggningen och ”vad gör vi nu?”.
Med de instruktionerna inledde koordinatorn den intensiva kvällen innan han lämnade ordet vidare till panelen i rampljuset.
Mötets resultat då? Ja, alla var överens om att ”närtrafiken” behövde utvecklas och dessutom hade bygderåden, innan tisdagskvällen, tagit fram tre offerter för att skapa en förbindelse som passar gymnasieeleverna som behöver ta sig från Björkfors till Rimforsa. Det skulle vara organiserat lokalt och bygga på en samverkan mellan skolskjutsarna, närtrafiken och ett extra fordon.
Nu ska man gå vidare med förslaget tillsammans med trafiksamordnaren Jimmy Bexell för att via kontakter med Östgötatrafiken komma fram till en konstruktiv lösning, med andra ord fortsätter kampen för kollektivtrafiken på landsbygden.
”Never ending”
– Förväntningarna var väl aldrig att vi skulle få några resultat här ikväll, vi sitter ju inte och förhandlar, men nu fick vi iallafall besked om att vi ska samarbeta med Jimmy Bexell för att få ihop någon form av trafik. It is a never ending story, säger Lars Schedenborg efter mötets slut.