– Det är första gången jag gör den här rundan och det ska bli kul, säger Jerker Carlsson medan han förbereder sig inför vandringen.
Folksamlingen utanför macken vid Grahns bilar växte allt större ju närmare klockan blev halv sex. Ett femtiotal vandrare hade samlats när Jerker Carlsson inledde kvällens natur- och kulturguidning med att tala i sin megafon.
Kvällen kom att handla om betydande personer för Kisa. Betydande för samhällets utveckling, handel, vägar, arbetsmöjligheter och sammanhållning.
Profiler och historier som Carlsson tog upp var bland annat Gillis Karlssons bilverkstad som öppnade 1928. Företaget togs sedermera över av Axel Åberg på trettiotalet som då blev den att förse samhället med bilar. Karlsson startade efter det företaget Bil och Traktor och försåg Kindabygden med Massey Ferguson grållar i mängder.
Kisas utveckling
Ytterligare en betydande historisk profil är Tant Linda som var med och samlade in pengar till Kisas första äldreboende och var med och grundade barnhemmet i Hitthem under 1920-talet. Familjen Eklund och deras konfektionsfabrik kom även de på tal. Eklunds fabrik skapade många jobbmöjligheter för invånarna, bland annat för många unga kvinnor som fick anställning. Viktig för ortens utveckling var också vägbyggmästaren Johan Rydell. Många av de vägar som går u och runt Kisa ligger Rydell bakom. Med på hans meritlistan finns också anläggandet av Kisa Nedre Kyrkogård.
Sträckan Grahns bilar, den så kallade Gästgivarns Hage, upp för backen, längs med Kungsgatan, Linnégatan bort och ner igen till Eklunds funkisvilla innehåller en stor del av Kisas historia. Under tiden vandringen pågår diskuteras det mellan vandrarna, paraplyn får fällas vid ett tillfälle och någon fråga bryter av berättandet ibland. Carlsson avslutar vandringen med att säga:
– Med den här vandringen hoppas jag att jag hedrat de som vågat satsa på Kisa.