Horn på export till Indien

Snacka om kontraster – från den indiska småstaden Trichy, till den svenska småstaden Horn. Den ena med en myllrande miljon invånare, den andra med idylliska 500.
Det är ändå i just Horn som äkta paret, indierna Viveka Kalidasan och Hemanand Moorthy, båda 28, har hittat den rätta modellen.

Inger Carlsson, Kinda Lärcentrum, visade Hemanand Moorthy, till vänster och Viveka Kalidasan runt på Horn skola, som har undervisning från förskola och upp till årskurs sex. Foto: Alf Wesik

Inger Carlsson, Kinda Lärcentrum, visade Hemanand Moorthy, till vänster och Viveka Kalidasan runt på Horn skola, som har undervisning från förskola och upp till årskurs sex. Foto: Alf Wesik

Foto:

Kinda2016-09-16 07:00

Med en miljard invånare i Indien och tio miljoner i Sverige, kan säkerligen de båda orterna i viss mån jämföras, i alla fall när det gäller just epitetet ”småstad”. Men det känns ändå märkligt att den lilla östgötaidyllen nu tjänar som inspiration för en utbildningsverksamhet i jättelandet i Indien.

- Ja, vi har varit runt en vecka nu i Sverige men har hittat den perfekta lösningen i just Horn, säger de. Vi ska nu resa hem igen och ta med oss massor av idéer och tips från Horn – och från den fantastiska skolan på orten.

I Björkfors

Egentligen var det Outdoor Education som arrangeras av Kinda Lärcentrum och Inger Carlström som lockade de både indiska besökarna till Kinda kommun och Horn.

- Ja, och Horn är ett mycket bra exempel att visa upp, förklarar Inger Carlström. Där har skolan bedrivit utomhuspedagogik ett par timmar i veckan i flera år, och med ett mycket bra resultat.

Inger Carlström förklarar att Erasmus+ är ett europeiskt utbytesprogram som ger alla en chans att studera utomlands i tre till tolv månader. Erasmus+ finansieras av Europeiska kommissionen.

- Vi brukar bedriva de här kurserna i Björkfors ett par gånger om året, med deltagare från hela Europa. Och eftersom utomhuspedagogiken fungerar så bra i Horn gör vi alltid ett studiebesök där.

Goda erfarenheter

Viveka Kalidasan berättar att hon växte upp i Indien men gick en högre kvalificerad utbildning i Singapore. Hela tiden med tanken att en gång starta en entreprenadverksamhet och helst inom det sociala området.

- När jag träffade min man Hermanand, som jobbar inom en statlig myndighet som planingenjör, så visade det sig att även han bar på samma drömmar. Tillsammans med min syster började vi tre smida planer.

Fungerar bra

De hörde talas om den utomhuspedagogik som bedrives framgångsrikt i Sverige och gjorde upp en resrutt med flera studiebesök inplanerade. På agendan stod besök i Sigtuna, Sollentuna, Västerås och Ösmo.

- Det visade sig att alla dessa orter hade mycket bra skolverksamheter inom den så kallade Outdoor-pedagogiken, och vi hittade flera bra idéer att ta med hem till vår kommande skola.

- Men ingenstans har det varit så perfekt som här i Horn, där särskilt sy- och träslöjden, samt det schemalagda utomhusarbetet verkligen imponerade.

Horn skola bedriver utomhusverksamhet två gånger i veckan.

Stora skillnader

De båda indierna berättar för vår tidning att de tänker starta en alternativ privatskola med utomhuspedagogik som huvudinriktning så snart de bara kan.

Den kommer att vara avgiftsbelagd och tanken är att eleverna ska gå en dag i veckan i deras skola, och de övriga fyra dagarna i en ”regular” skola.

- Visst är det fattigt i stora delar av Indien, men detta projekt vänder sig till alla, avgifterna ska vara sådana att de som verkligen vill ska kunna läsa hos oss. Och vi kommer bara att vara tre personer inblandade i projektet från början, säger Hemanand Moorthy.

Strikt disciplin

Om utomhuspedagogiken fortfarande är lite ovanlig i Sverige så är den rent exotisk i Indien. Där bedrives bara konventionell ”textbaserad” undervisning, som Viveka och Hermanand uttrycker saken.

- Det är fascinerande att se skillnaden i agerande mellan personal och elever. Här släpper den duktiga personalen fram individerna och låter eleverna gnabbas lite, utan att ingripa.

- Allt sker kontrollerat och inom vissa gränser. Hemma i Indien är det strikt disciplin som håller tillbaka den individuella kreativiteten.

Svalt och skönt

Detta beror på att det indiska skolsystemet är uppbyggd med en engelsk bas, där det är väldigt teoretiskt, det hela.

- Vi är båda fascinerade av den värdegrund som tillämpas i den svenska skolan. Det är mycket vi kommer ta med oss hem från Sverige. Och från Horn.

Och så vill Viveka Kalidasan gärna berätta att hon fått en guidad tur genom Horn och diplomatisk som få, förklarar hon att hon inte vill jämföra exempelvis Sigtuna och Sollentuna med Horn, men ”här är helt enkelt underbart”.

- Det är så mycket jag har att berätta för pappa, när jag kommer hem. Det blir alldeles för dyrt att messa om Horn och allt vi fått se här.

Men är det inte för varmt, ens?

- Nejnej, här är det svalt och skönt. Hemma i Indien är det hett just nu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om