Det var högaktuella Göran Gunnarsson (C), ordförande i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden inom Region Östergötland, som stod för de dystra beskeden.
-Det mesta talar för att försöket med busslinje mellan Österbymo och Kisa, läggs ner till hösten, förklarar Bengt Malm, ordförande för KD i kommunen och ledamot i kommunstyrelsen.
Det var en mycket besviken samling ledande Ydrepolitiker som nyligen fick information av Göran Gunnarsson om vad de har att vänta sig i framtiden.
-Han förklarade att vi i Ydre ska vara mest glada över att regionen skapar bättre möjligheter att komma vidare när vi väl kommer fram till Linköping. Det tyckte vi nog alla, var lite märkligt för honom att säga.
Åter på tapeten
Bengt Malm tolkade Gunnarssons besked som att det från och med nu kommer att ske en tydlig prioritering på dels Östgötalänken, dels storstadstrafiken.
-Vi tycker det blir väl lite över för oss. Jag frågade honom, förklarar Bengt Malm, om vad han som politiker tycker om det faktum att vi är så olönsamma samhällsekonomiskt, vi här i Ydre. Han svarade att vi bara klagar.
-Men så är det inte alls, det är inte alls dåligt här i Ydre. Men för att inte samhällena runt om i Sverige ska dö ut alldeles, så krävs det faktiskt att det finns kommunikationer med omvärlden. Både för folk som vill ta sig hit, och för oss i Ydre att kunna ta oss ut.
Det räcker således inte med bra service i Ydre. Och nu är det i första hand busslinjen som körs på försök sedan knappt ett år, mellan Österbymo och Kisa, som åter är på tapeten.
-Vi fick intrycket att den kommer att lägges ner redan till läsårsstarten i höst. Jodå, vi är medvetna om att det inte varit jättemycket resande, men alla ska veta att det ar tid innan folk bygger upp vanor, att arbetspendla och det går inte med ett "försök", som till på köpet bara är ett år gammalt.
Motsatt intryck
Österbymo har 3,5 mil vardera till Kisa, Mariannelund, Tranås, Eksjö och Mjölby. De boende väljer oftast att göra snabba serviceärenden i Tranås eller Eksjö. I Eksjö finns dessutom Höglandssjukhuset.
-Helt klart är att Kisaalternativet blir sämre, utan busslinjen och nu måste det ske anökan om pengar hos Länsstyrelsen istället, samtidigt som upphandling ska ske. Det är ett Moment 22, som inte kommer att fungera.
Bengt Malm menar att ambitionen att minska bilåkandet motarbetas när de allmänna kommunikationerna läggs ner. Vad är ditt önskemål?
-Att busslinjen Österbymo till Kisa, förses med fler hållplatser, att den permanentas i åtminstone fem år, då lägger folk om sina vanor och använder möjligheten mer och mer. Intrycket vi fick av Gunnarsson, var det motsatta.