Jobbskuggning i Kinda om utomhuspedagogik: "Eleverna mår bättre och blir friskare"

Kontakt över landgränserna skapar god sammanhållning och viktigt utbyte bland de tio deltagarna som studerar utomhuspedagogik i Kinda-naturen.

Utan ordning. Tuula Räsänen, Edytia Piekorz, Beata Maslanka, Mirela Kocurek, Adam Waiota, Therese Skillnäs, Marek Mazur samt Vedran Batel vid brasan där de skulle baka sina lunchbröd

Utan ordning. Tuula Räsänen, Edytia Piekorz, Beata Maslanka, Mirela Kocurek, Adam Waiota, Therese Skillnäs, Marek Mazur samt Vedran Batel vid brasan där de skulle baka sina lunchbröd

Foto:

Kinda2017-05-18 16:00

Kinda lärcentrum och Outdoored.eu leder en kurs i utomhuspedagogik i Björkfors med tio lärare från Polen, Sverige, Finland, Slovenien och Kroatien under vecka 20. Under tisdags förmiddagen var de på besök i Horns skola, medan eftermiddagen förlades i Idhults naturreservat.

Onsdagen var det matlagning utomhus i ett vindskydd i Björkfors som stod på schemat. Under torsdags morgonen planerades kanotpaddling på sjön Björken.

Ledare för kursen var Britta Brügge, Linköping samt Dusana Bartunka, Tjeckien. Denna duo har drivit kurser sedan 1998 i ämnet utomhuspedagogik, och under sex år i Björkförs där deltagarna bor på vandrarhemmet.

Dusana Bartunka berättar för tidningen att konceptet når 1200 lärare per år fördelat på 33 länder.

Saknad anknytning

Forskning visar att ett utomhuspedagogiskt lärande gör att eleverna mår bättre, blir friskare, mer kreativitet, bättre motorik samt leder det till ett bättre och djupare lärande.

Entreprenörskap främjas sällan inomhus i ett klassrum, utan ute i det fria där den egna fantasin får flöda. Lek är ett viktigt ord för livslång kunskap, berättar Britta Brügge

Idag är det ingen anknytning till landet, naturen bland de nyutexaminerade lärarna och få skolgårdar används till utbildning. Fast vårt enträgna arbete bygger vidare och växer sig allt större, informerar Brügge.

Positiva möjligheter

- Bartunka visar detta genom att gruppen gemensamt ritar upp teckningar på ett papper om vad de upplevt under veckan. Bara detta lätta sätt gör att deltagare minns detta bättre. Något som kan tas med till skolvärlden, säger han.

De båda ledarna har skrivit många böcker inom temat som de båda känner får ett allt större intresse. De framför också att det hela går ut på att världens skolor ska få ett annat tankesätt och se dessa positiva möjligheter.

Dessa möten under kursveckan brukar också leda till livslångt samarbete mellan deltagarnas skolor när de väl är tillbaka hemma, berättar duon.

Under diskussionerna mellan deltagarna från olika delar av Europa hörs de stora skillnader som finns. I Sverige finns privilegiet att mer fritt gå till naturen med barnen, medan det i andra länder som representerades här krävs ett tillstånd från rektorn innan man får lämna skolgården.

Det rådde en härlig stämning i gruppen, trots att de endast umgåtts några få dagar.

Gruppens medlemmar fortsatte att belysa hur lärorikt det är att få höra på varandras erfarenheter, samtidigt som de pratade om barnens förundran inför de små sakerna i naturen innan surfplattor och datorer tar överhand.

När tidningen lämnar sällskapet är de vid vindskyddet i Björkfors där de tillsammans gjort upp eld, kokat vatten och blandat deg för att senare baka sitt lunchbröd.

Här fick deltagarna via grupparbete själva finna en lösning att släppa ner ett ägg som skulle landa på marken utan att krossas. Foto: Morgan Karlsson
Här fick deltagarna via grupparbete själva finna en lösning att släppa ner ett ägg som skulle landa på marken utan att krossas. Foto: Morgan Karlsson
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om