Vi kunde för en tid sedan ta del av statistik som visar att det faktiskt var så många som 665 000 resenärer på Stångådalsbanan och Tjustbanan. Det visar också att intresset för att använda sig av färdmedlet bara fortsätter att öka siffran är nämligen nära tio procent högre än 2015.
-Det är en väldigt intressant siffra som visar den goda utvecklingen och behovet av en väl fungerande och moderniserad Stångådalsbana, har chefen för Infrastrukturkansliet, Michael Leijonhud, kommenterat det hela till SR Kalmar.
Ersättningsbussar
Samma kansli, som är ett samarbete mellan åtta kommuner utmed Stångådalsbanan, har satt upp ett miljonmål. Alltså en miljon resenärer på sträckorna. Genom att visa utvecklingspotentialen såväl som den faktiska expansionen, hoppas kansliet kunna påverka Trafikverket att rusta upp banan, bland annat med en helsvetsad räls.
Genom detta skulle restiden mellan Kalmar och Linköping komma ner till konkurrenskraftiga 2,5 timmar. Projektet är kostnadsberäknat till 1,2 miljarder kronor.
Tyvärr för alla kommuner som ingår i kansliet, och framför allt för alla resande, så duggar inte de positiva nyheterna om banorna särskilt tätt. Det är mest rapporter om bristande underhåll, inställda tåg och ersättningsbussar.
Trots detta fortsätter således resandeströmmen att öka. Många ser fördelarna gentemot andra kommunikationsmedel.
Åtskilliga miljarder
Västerviks oppositionsråd, Harald Hjalmarsson blir näst intill uppgiven när regionpolitikerna inte verkar inse banornas betydelse. Han menar att det bristande underhållet medför en stadig försämring och att det därmed blir ännu svårare att få till en upprustning i framtiden.
Till SVT Öst säger Claes Brandén i Rimforsa, som länga kämpat för banans överlevnad att den fina utvecklingen borde få myndigheter och maktpersoner att ta reson.
Göran Gunnarsson, Region Östergötland och ordförande i trafiknämnden svarar:
-Jo, i och för sig är det ju så att det har stigit med sedan är jag inte övertygad om att den ökningen fortsätter i år.
Många talar om att det nu är den sista striden som inleds. Trafikverket ska lägga fram sitt förslag om hur riksdagens anslag för infrastruktur ska fördelas. Det handlar om åtskilliga miljarder kronor.
Åker hellre tåg
Planen och fördelningen avgörs inte förrän tidigast nästa år, men det har redan läckt och ryktats om fördelningar som inte talar till Stångådalsbanans och Tjustbanans fördel.
-Det är närmast hål i huvudet, säger Anders Åkesson till vår tidning.
-Tjustbanan är vår livlina, fyller Harald Hjalmarsson i. Ska Västervik förbli en arbetsmarknadsregion och ska vi kunna tillhöra en större region så är järnvägen livsviktig. För oss har det varit naturligt att Linköping är vår största tillväxtregion.
Resande som SVT Öst talat med utbrister spontant;
-Det är olyckligt. Har vi en infrastruktur så måste det underhållas.
-Jag vill hellre åka tåg än buss.
-Dålig planering. Satsa på tåget och tänk på alla som bor här och är beroende av järnvägen, kanske för pendling och att det ger arbetsro för oss som kan sitta på tåget och jobba.
Springer förbi
De regionala politikerna menar att det är en nationell angelägenhet att skjuta till pengar för nödvändiga upprustningar.
-Det finns inga pengar regionalt för detta. Det måste staten stå för.
-Vi har inga pengar att rusta för, säger Göran Gunnarsson. Det handlar om miljarders miljarder för en upprustning och nyinvestering. Någon gång måste vi ha en regering som vågar säga ja eller nej. Vi har inte haft en sådan regering på hur länge som helst, oavsett kulörer och färger.
-De bara passar och springer förbi.
Han är själv centerpartistisk ordförande för Trafiknämnden i regionen.