Kinda har betalat till anställdas bolag

Nu redovisas revisionsrapporten som har granskat hur Kinda kommun hanterar olika fall av bisysslor. Och det var just ingen trevlig läsning.
"Den sammanfattande bedömningen är att det föreligger en bristande hantering och internkontroll av bisysslor i Kinda kommun."
I flera fall har Kinda kommun betalat ut till företag, där egna anställda ingår.

Massor av brister, risk för missbruk av förtroende, ekonomisk skada för invånare och osund konkurrens. Det var inget positivt resultat när revisorn granskande Kindaanställdas bisysslor.

Massor av brister, risk för missbruk av förtroende, ekonomisk skada för invånare och osund konkurrens. Det var inget positivt resultat när revisorn granskande Kindaanställdas bisysslor.

Foto:

Kinda2017-09-08 06:10

Risk för brister i förtroende, ekonomi och konkurrens

Vad är då bisysslor? Jo, det handlar främst om verksamheter som anställda pysslar med bredvid sin ordinarie anställning på kommunen. Det kan handla om lojalitetsfrågor, om konkurrens och om felaktigt användande av kunskap och fakta.

Det är främst inom områdena förtroendeskadande, arbetshindrande och konkurrerande, som kommunen kan lida skada av de bisysslor som anställda ägnar sig åt. Och därmed är det skattekollektivet som lider skada.

I lagen om offentlig anställning regleras de förtroendeskadliga bisysslorna för alla anställda i kommuner, landsting och kommunalförbund. Sådana bisysslor är aldrig tillåtna och arbetsgivaren har en rätt att kräva att den otillåtna bisysslan upphör.

Det kan även handla om indirekta bissyssla. Ett exempel på när det kan komma att bli såväl förtroendeskada, som ekonomisk skada, är när anhörigas företag anlitas av anställda inom den kommunala verksamheten.

När det gäller rena arbetshindrande och konkurrerande bisysslor regleras de i det vanliga kollektivavtalet.

Det är just liknande frågeställningar som revisorna inom Pwc, företagit en granskning och som nu redovisas.

Ingen sammanställning

Det konstateras bland annat att Kinda kommun inte har någon egen policy, och inte ens någon uttalad riktlinje, när det gäller rutiner för praktiska hanteringar av bisysslor. Det saknas dessutom beslut om att kultur- och fritidsnämnden har delegation att utforma en sådan policy eller passande riktlinjer.

Som en följd av detta saknas rutiner för att kontrollera och följa upp de bisysslor som förekommer och misstänks förekomma.

Bristerna gör att anställda som har tankar på att starta en bisyssla eller anlita ett företag som eventuellt är förtroendebristande, kan inte heller beskyllas ha gjort fel, eftersom det helt enkelt saknas rutiner och instruktioner om vem som ska ta emot blanketter där anmälan sker.

"Det saknas även rutiner för att fånga upp de under året nytillkomna bisysslorna hos de anställda."

För att ytterligare understryka bristerna konstaterar revisorerna att Kinda kommun inte har någon sammanställning över anmälda bisysslor. Detta gör att såväl kommunala tjänstemän som politiker saknar en överblick över vilka som har anmält bisysslor och vilka bolag bisysslorna kan hänföras till.

Rapporten visar på puntk efter punkt att Kinda kommun har betydande brister inom den här sektorn. Nu rekommenderas kommunstyrelsen att tillse att rutiner beslutas och dokumenteras. Samtidigt bör kommunstyrelsens förvaltning göra en fullständig genomgång av leverantörsregistret för att försöka fastställa hur läget är.

Bolagsengagemang

Revisorerna har dessutom tittat närmare på den specifika situationen i Kinda. Det konstateras att det vid granskningstillfället den 11 maj i år, fanns totalt 190 tillvidare- och visstidsanställda på kommunstyrelseförvaltningen, plus miljö-, bygg- och räddningsförvaltningen, plus kultur- och fritidsförvaltningen.

Av dessa 190 personer har 46 anställda engagemang i något företag. Fyra av dessa har avregistrerats, gått i konkurs eller utgöres av en bostadsrättsförening men 42 aktiva engagemang återstår.

Av samtliga 46 anställda har 24 registrerade enskilda firmor, 11 har aktiebolag, 6 har handelsbolag, 2 har företag i form av ekonomisk förening, och 2 bedriver näring inom formen av ideel förening.

När revisorerna efterlyste motsvarande uppgifter av kommunen, redovisades endast nio av de 46 personerna, det vill säga endast cirka 20 procent. Av dessa nio har alla utom en fyllt i en blankett om bisyssla.

Det framgår klara brister även i existerande blanketter. Datum saknas, chefers signaturer är ofullständiga eftersom det saknas uppgift om när signaturen skrevs. I något fall har medarbetare uppgett att de inte har någon bisyssla, fastän den anges så i registerkontrollen.

I ett annat uppseendeväckande fall har kommunen skickat in två blanketter om samma person, men underskrivna av två vitt skilda chefer. Ännu mer graverande är att aktuell anställda på blanketterna är ikryssat att den manlige anställde inte har någon bisyssla, fast en granskning av uppgifterna på Infotorg, visar att sådan finnes.

Utbetalningar

Sammantaget har 80 procent av alla registrerade bolagsanknutna underlåtit att lämna in blanketter. AV de 20 procent som lämnat i blanketter har endast hälften angett uppgifter som till fullo stämmer.

Det innebär att endast tio procent av anställda inom Kinda, som har bisysslor, bredvid sin anställning hos kommunen, har lyckats uppfylla alla krav. Men det hjälper föga, eftersom det sedan saknats rutiner hos kommunen, att ta hand om de riktiga uppgifterna.

När det sedan gäller den praktiska ekonomiska hanetringen. Alltså utbetalning av fakturor och liknande så är det även där flera felaktigheter. Under ett år saknas exempelvis 200 organisationsnummer på kommunens leverantörsreskontran.

"Av den anledningen har även kontroll gjorts av organisationens namn."

Och där blev det träff tio gånger. Fyra på direkta utbetalningar till företag där de anställda har engagemang vid sidan om, sex på utbetalningar till företag där person inom den anställdes hushåll varit betalningsmottagare.

Det ska dock konstateras att i de fall där utbetalningar skett på detta viset, har inte fakturorna attesterats av varken beslutsattestant eller kontrollattestant. Det har i dessa fall skett av andra personer, med attesträtt.

Men detta är endast resultat av ett litet stickprov. Nu vill revisionerna att kommunstyrelsens förvaltning själv gör en fullständig kontroll av samtliga tveksamma fakturor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om