Tyskar är den största turistgruppen i södra Sverige och det märks även i Kindas marknadsföring. Turismansvariga Ann-Louise Södersten träffade norsk-svensk-tyska Ann Irene Joelson-Schadewald på en turistmässa i Göteborg i våras. Joelson-Schadewald är veteran i turistbranschen och jobbar sen åratal med marknadsföring av Sverige i Tyskland.
Mötet resulterade i att Kinda kommun köpte plats på Joelson-Schadewalds web-portal, www.SwedenGate.de. 1 000 euro om året kostar det.
- Vi har fått fin respons, tycker Södersten. Vi får en hel del förfrågningar via hemsidan om Kinda och har skickat ut många brev.
Kinda marknadsförs i Tyskland
Kindagurka och marmelad från Hargodlarna gick hem bra när Kinda marknadsfördes på ett IKEA-varuhus utanför Hamburg. Sen i våras marknadsförs dessutom kommunen på en tysk web-portal.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!