Det är främst bostadssituationen som spökar. Med den otroliga expansion som sker i Linköping hänger helt enkelt bostadsmarknaden inte med i svängarna.
Det är det viktigaste skälet till att det inletts ett mellankommunalt samverkansprojekt med Kinda som initiativtagare, en gång i tiden, men som nu anammats av Linköping och där även de andra kranskommunerna runt Linköping inkorporerats, alltså Vadstena, Motala, Ödeshög, Mjölby och Åtvidaberg.
Detta område kallas LA Linköping och förkortningen står för Lokal arbetsmarknadsregion Linköping. Sedan finns det även ett LA Norrköping med övriga Östgötakommuner som medlemmar.
-Det trevliga är att detta är ett ömsesidigt projekt och där såväl vi i Kinda ser arbetet som oerhört viktigt för vår framtid, som de gör i Linköping.
Den som säger så är Hans Måhagen, socialdemokratiskt kommunalråd i Kinda. Han räknar upp en rad områden där detta arbetsmarknadssamarbete ska utvecklas, det kan gälla infrastruktur, välfärdstjänster, kompetensutveckling och utbildningar, med mera, med mera.
Om vi bryter ut en viktig fråga som rent konkret redan nu kan greppas, så är det bostäderna. Eller rättare sagt brist på bostäder.
Det är ett skriande behov av bostäder i Linköping och därför har diskussioner inletts med syfte att knyta kommunerna i LA Linköping närmare samman.
-Det är ju faktiskt så att om vi tar Rimforsa som exempel, så är restiden mellan Rimforsa och Mjärdevi kortare än restiden mellan Mjärdevi och Hjulsbro, eller Tallboda, fortsätter Hans Måhagen.
Alla framhåller naturligtvis sina respektive hemområden och de naturvärden som dessa erbjuder, men frågan är om Linköping i sig självt kan locka med vackrare förutsättningar än kring Åsunden och Rimforsa, eller någon annan av de ingående kommunerna.
-Av just denna anledning kan vi notera att intresset för Rimforsa är mycket stort från vår grannkommun i norr.
Han pekar även på den infrastruktur som just nu i denna stund håller på att upprustas, i form av riksväg 23/34.
-Okej, jag är inte helt nöjd med hur de tvåfiliga stråken på 2+1-vägen utformas, de borde vara längre som på E22 utmed kusten, men det är ändå en upprustning och vad jag förstår så blir det även nya viltstängsel.
Hans Måhagen berättar att han även sitter med i en grupp bestående av kommuner utmed Stångådalsbanan kallad Infrastrukturkontoret, och att även det arbetet sker oförminskat. Beslut har nyligen tagits att förlänga det samarbetet med ytterligare ett par år i första hand, till 2018 och 2019.
-Vi i Kinda kan inte bekosta helsvetsad räls till Linköping, men jag är övertygad att så snart Östlänken är beslutad på allvar, så kommer Linköping att rikta intresset söderut på Stångådalsbanan, säger hans Måhagen.
För att Östlänken ska fungera krävs bra förbindelser från höghastighetsstationen utanför Linköping och in till centrum, samt ut i regionerna runt omkring. För Infrastrukturkontoret är det viktigt att redan nu arbeta för en anslutning direkt till Östlänken, vid höghastighetsstationen, för att få snabba förbindelser till Stockholm, Göteborg och Malmö.
Kinda kommun inser hela detta samband och prioriterar numer arbetet med att ta fram översiktsplaner i hela kommunen och detaljplaner i Rimforsa i synnerhet.
-Det finns anvisade och färdiga tomter för villabebyggelse i närheten av Rimforsa. Men det som är viktigast är flerbostadshus. Jag skulle vilja se 50 till 100 lägenheter byggas, så snart det går.
Arbete med översiktsplaner är enormt tidskrävande, eftersom det finns vissa processer som inte går att skynda på. Däremot kan möjligtvis detaljplaner "droppas ut", och tas fram parallellt med att översiktsplanerna vinner laga kraft.
-De områden jag tänker på för hyreshusbebyggelse är Åsundavallen och markområdena vid nedfarten till campingen. Det kommer initialt en kostnad på kommunen, säger Hans Måhagen, men dem får vi igen när marken säljs. Och sedan ska ju hyreshusen byggas av privata aktörer.
Han håller inte med om att det blivit en kamp mellan Kisa och Rimforsa när det gäller framtidssatsningar.
-Nej, vår stora penningslukande projekt var ju Värgårdskolan och den servar båda Rimforsa och Kisa. Brandstationen har diskuterats hur länge som helst och är verkligen nödvändig. Men sedan ska vi gå vidare med Hackelområdet, med skolan i Rimforsa och med bostadsplanerna.
För att ytterligare skynda på arbetet och få en mer övergripande syn på Kindas framtid har en styrgrupp tillsatts liksom en Utvecklingsavdelning. Styrgruppen består av representanter från tjänstemannasidan och politiker.
-Det kanske låter defensivt men mitt mål är att Kinda i första hand ska hålla sina nuvarande invånarantal på strax under 10 000, eftersom vår organisation är dimensionerad efter detta. Sedan i nästa steg vill vi dels få inflyttning som gör att medelåldern sjunker, dels att invånarantalet ökar. Men sakta och säkert i kontrollerade former.
Han gläds mycket åt det samarbete som sker i mellankommunerna i form av LA Linköping. Och där arbetet sker på lika villkor. Kinda behöver Linköping, och Linköping behöver Kinda.
-De visar att det är allvar eftersom de redan har tillsatt en person som har ansvar för detta arbete, avslutar Hans Måhagen. Målet från vår sida är att komma igång med detaljplanearbetet för hyreshus i Rimforsa redan under 2017.