Kinda tar snabbt fram riskanalys för stationsomrÄdet

De flesta inblandade verkar överens om att den skulle gjorts tidigare. Nu blir den ÀndÄ verklighet och arbetet förses med prioritetsstÀmpel lÀngst upp i hörnet.
Det handlar om godstransporter och explosionsrisker, om stationsomrÄdet i Kisa - och det handlar om att ta fram en riskanalys. En gedigen riskanalys som Kinda kommun kan ha nytta av flera gÄnger.

Tf samhÀllsbyggnadschef Tommy Johansson, Kinda kommun.

Tf samhÀllsbyggnadschef Tommy Johansson, Kinda kommun.

Foto:

Kinda2018-04-10 18:40

Arbetet med ICA:s etablering pÄ stationsomrÄdet i Kisa, liksom nytt resecentrum och ny ordning för busstrafiken i omrÄdet fortsÀtter. Men det har av olika anledningar dragit ut pÄ tiden, vilket resulterat i att det intentionsavtal som finns mellan ICA Fastigheter och Kinda kommun har fÄtt förlÀngas i flera omgÄngar och nu senast med ytterligare ett par mÄnader till den sista juli.

-Det har aktualiserats minimiavstÄnd för etableringar invid jÀrnvÀgsstrÀckor och den hÀr etableringen hamnar ju lÄngt innanför grÀnserna bÄde vad gÀller avstÄnd till StÄngÄdalsbanan och landsvÀgen till Ydre, sÀger tf samhÀllsbyggnadschef Tommy Johansson till vÄr tidning.

TvÀrs genom Kinda

-Av den anledningen har vi beslutat att med prioritet ta fram en gedigen riskanalysplan för omrÄdet. Den kommer att gÀlla endast stationsomrÄdet och i samband med att detaljplanen Àndras - men vi kan komma att ha nytta av den Àven pÄ andra hÄll i kommunen - eftersom jÀrnvÀgen skÀr tvÀrs igenom hela kommunen frÄn norr till söder.

Det Àr Trafikverket som pÄtalat grÀnsomrÄdena, det finns ett tuffare grÀnsomrÄde pÄ mellan noll och 30 meter med byggrestriktioner frÄn spÄrets- eller vÀgen mitt, och det finns en grÀns frÄn 30 meter och upp till 150 meter, med inte fullt lika hÄrda krav.

-Det har sin grund i att Trafikverket inte kan utesluta en explosionsrisk i och med att gods kan komma att köras pÄ jÀrnvÀgen, berÀttar Tommy Johansson. Men vi kÀnner oss trygga i att regelverket inte Àr definitivt utan varje objekt ska prövas individuellt.

Layoutskiss

Han pekar pÄ en liknande riskanalys som Linköpings kommun gjorde i samband med detaljplaneÀndringen för Brokinds Idrottshall, liksom liknande avvÀgningar som sker i Rimforsa.

-Men i vÄrt fortsatta arbete och i vÄra förhandlingar med ICA Fastigheter kÀnns det riktigt att ha gjort en gedigen riskanalys. Och dÀrför har vi nu tagit beslut om att genomföra en sÄdan.

Tommy Johansson berÀttar att ett alternativ vore att ha kvar stationsomrÄdet precis som idag, och med den nuvarande detaljplanen som grund. DÄ skulle inget hÀnda.

-Eftersom vi sedan lÀnge har en layoutskiss över hur vi vill ha omrÄdet gestaltat, med resecentrum, bussarna och affÀrsetableringen, sÄ duger det inte att gÄ vidare utan en riskanalys. Den ska belysa exempelvis hur rÀddningsfordon ska kunna ta sig fram om nÄgot skulle hÀnda.

-Som ett brev pÄ posten kommer samtidigt diskussioner om hur utfarter ska utformas, med mera, med mera.

BostÀder

Hur pass omfattande Àr ett sÄnt hÀr arbete? Talar om vi om veckor, mÄnader eller Är?

-Det ska enligt vad jag förstÄr gÄ ganska snabbt. Det börjar med att trafiklÀget pÄ spÄret och landsvÀgen redovisas utifrÄn dagens situation, det redovisas sedan framtida planer pÄ trafikutvecklingen - liksom att en rad annan statistik ska sammanstÀllas.

Borde inte detta ha gjorts tidigare?

-Det vill jag inte svara pÄ, men visst - ju förr sÄna hÀr saker görs, desto bÀttre. Men det kan ocksÄ vara sÄ att kraven pÄ riskanalyser stÀrkts med Ären. Den hÀr utformningen av omrÄdet vi nu skissar pÄ, har ju hela sex Är pÄ nacken. Mycket har hÀnt under denna period.

Och det finns ingen risk att ICA Fastigheter tröttnar pÄ att Àrendet drar ut pÄ tiden?

-Det kan jag inte svara pÄ, svarar Tommy Johansson. Men jag har inte fÄtt nÄgra sÄdana indikationer alls, tvÀrtom verkar de vara intresserade av att fÄ en gedigen grund att trÀffa avtal pÄ, liksom de verkar vara flexibla för olika lösningar.

Och det Àr inte andra saker, som spökar, som en eventuell flytt av vÄrdcentralen till stationsomrÄdet, eller eventuellt byggande av centrumnÀra bostÀder?

-Vi kan bara ta hÀnsyn till de planer som finns nu, och vi har bara markomrÄdet att belysa. NÄgra andra hÀnsyn ska inte vi att ta. Och nÀr det gÀller vÄrdcentralen talar det mesta, som bekant om att regionen renoverar DanbomsgÄrden istÀllet - vilket jag mycket vÀl förstÄr. Det Àr ju fullt naturligt att först titta pÄ befintliga lokaler.

Kostnaden för riskanalysen kommer att hamna pÄ Kinda kommun, medan andra konkreta ÄtgÀrder för att anpassa omrÄdet för en butiksetablering, hamnar pÄ ny Àgare av marken alltsÄ ICA Fastigheter AB.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om