Vår tidning har tidigare berättat om Hornkillen Tristan Dettke som från och med årets skolstart tvingas att ta sig till och från gymnasiet med motorcykel. Den indragna busslinjen 580, mellan Hycklinge och Vimmerby, har lämnat ett stort hål efter sig, och ingen lösning har ännu kunnat hittas. Möjligheten att dagpendla till gymnasiet har kraftigt försämrats för ungdomar i de södra delarna av Kinda, men även de bosatta i och omkring Kisa har stött på negativa förändringar.
”Valde bort”
– Restiden från Kisa har blivit längre då bussen inte längre går på riksvägen. Det är inte en jättekatastrof, de har fortfarande en buss som tar dem till gymnasiet, men de nya eleverna vinner inte längre någon tid på att välja Vimmerby framför Linköping, säger Vimmerby Gymnasiums antagningssekreterare Caroline Wohlfart och fortsätter:
– Vi hade förhoppningar om att ha många fler sökande från Kinda, men när det blev de här oroligheterna kring bussarna var det många som valde bort vårt gymnasium helt och kände att Linköping var deras enda alternativ.
I år var det endast två Kindaelever som sökte sig söder ut, ungefär 70 procent färre än innan nedskärningarna.
Utslaget på alla årskurserna har Vimmerby Gymnasium haft mellan 20 till 28 elever som pendlat över kommungränsen varje år. Den siffran lär sjunka kraftigt framöver, i alla fall vad de själva befarar.
– Om vi tappar ett år är det jättesvårt att vinna tillbaka eleverna från Kinda. Nu hade vi ändå två stycken som valt oss, men vi vet att det var fler som var på gång, men att det föll på bussproblematiken, säger Wohlfart och fortsätter:
– Visst är det känsligt. Med tanke på att vi har så få elever i år är det en stor risk att vi inte kommer ha någon till nästa år.
Ingen lösning
Gymnasiet, med antagningssekreteraren i spetsen, har vänt på varenda sten för att hitta en lösning. De har kommunicerat med Vimmerby och Kinda kommun, Kalmar Länstrafik och Östgötatrafiken, men trots allt har ingen gemensam lösning uppdagat sig.
– Vi kan ju inte handlägga någonting härifrån, det är inte våra elever och vi får inte göra någon specialvariant för dem, men vi har verkligen hört oss för överallt. KLT har till och med varit villiga att lägga om vissa turer för att anpassa dem för Kindaeleverna, men vi har inte fått något gehör från Kinda kommun, säger Caroline Wohlfart och fortsätter:
– Det är där man står och trampar idag, de vill inte ta i frågan. Jag tycker de bör tänka på att de elever som söker sig till ett gymnasium liten närmare troligen även är de som också vill vara kvar i kommunen även i framtiden, men det är tyvärr inte så många argument som har fungerat.
Även gymnasiets verksamhetschef Alf Olsson är bedrövad över den situation som uppstått.
”Bättre samarbete”
– Långsiktigt är ju planen att bilda en större region, och då tycker jag att man borde kunna samarbeta bättre mellan kommunerna även om det går en länsgräns emellan. Jag tycker man borde blicka längre fram än vad man gör idag, säger han och fortsätter:
– Vi har haft kontakter både med Kalmar Länstrafik och Östgötatrafiken, och våra politiker har gjort så mycket de kan. Alla beslut som ligger nu ligger på Kindas politiker och hur de gör med sin ”östgötatrafik”.
Vimmerby Gymnasium ger alltså skarp kritik till Kindas politiker för ett bristande engagemang i frågan, men så här sa barn- och utbildningsnämndens ordförande Björn Hoflund (M) i en tidigare intervju med vår tidning.
– Vad gäller problemet med Vimmerby så är det väldigt tragiskt. Vi tycker att det är en bra gymnasieskola, och perfekt att våra elever har kunnat gå där, och vi har försökt att hitta konstruktiva lösningar. Även Kalmar Länstrafik har försökt att samarbeta med Östgötatrafiken, men har uppfattat att det inte funnits något intresse därifrån.
Kindapolitikern kritiserar alltså i sin tur Östgötatrafiken. Nu återstår att se vad de kommande stormötena, i Björkfors och Linköping, leder till.