Det var tidigt på måndagsmorgonen den 1 mars 2021 som en polispatrull, på E4 i höjd med Nyköping, stoppade en bil för kontroll. I samma stund kom en man gående längs vägkanten, en man som enligt polisernas vittnesmål "var blodig och såg svajig ut". Mannen berättade att han precis hade kört av vägen med 100 kilo dynamit i lasten. Efter en timmes sökande kunde polispatrullen hitta det aktuella fordonet, en lätt lastbil, i ett skogsparti drygt 15 meter från motorvägen. Verktygslådor, bilbatterier, plastdunkar och maskiner låg om vartannat i bagageutrymmet. Bland alla dessa föremål fanns 51,5 kilo dynamit och 354 sprängkapslar.
Mannen, som i samband med trafikolyckan hade spår av amfetamin i blodet och dessutom en alkoholkoncentration på 1,61 promille, saknade tillstånd att hantera explosiva varor. Dessutom hade hans körkort länge varit indraget och den lätta lastbilen som han voltade med var avställd sedan ett år tillbaka. För allt detta har han nu, vid Nyköpings tingsrätt, bland annat dömts för brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor, ringa narkotikabrott och grovt rattfylleri. Påföljden har klubbats till tre års fängelse.
Enligt Ylva Ehrlin, expert vid polismyndighetens nationella bombdatacenter, är det "ett under" att sprängmedlen i den lätta lastbilen aldrig detonerade. Hon har i förhör försökt att klargöra allvaret av brottet och har då förklarat att den sprängladdning som, den 9 juni 2019, orsakade stor förödelse vid Ådalagatan i Linköping vägde strax över 30 kilo. Vid trafikolyckan i Nyköping var mängden sprängmedel större och när sprängkapslar, som innehåller cirka ett gram sprängmedel, används är säkerhetsavståndet 20 meter. Det närmaste bostadshuset låg 142 meter från olycksplatsen – 405 meter därifrån fanns en bensinstation.
"Utkast av splitter, metallbitar från fordonet, hade kunnat nå till bostadshuset och man kan inte se enbart till mängden dynamit. Risken om 50 kilo dynamit smäller av på en tom fotbollsplan kan inte jämföras med risken om 50 kilo dynamit smäller i en bil. Dynamit i bil innebär en helt annan risk för allmänheten", säger Ehrlin i ett förhör.
Enligt hennes bedömning hade såväl bostaden som bensinstationen varit inom riskzonen vid en explosion.
Enligt domen, och de uppgifter som har framkommit av utredningen, befann sig den explosiva lasten i Kinda under stora delar av helgen innan trafikolyckan. Mannen, som är hemmahörande i kommunen, arbetade under veckan åt ett företag utanför Stockholm. Under fredagen ska han och hans kollegor ha packat in dynamiten och sprängkapslarna i lastbilen så att föremålen inte stod obevakade vid arbetsplatsen under lunchtid. Sprängmedlet glömdes kvar i bilen när han sedan åkte hem mot Kinda.
Därefter, under helgen, har lasten rört sig över stora delar av Kinda och länet då den dömda mannen har åkt till en fest och dessutom hämtat verktyg hos en anhörig. Strax före midnatt på söndagen påbörjade han den färd som tog slut i skogspartiet bredvid E4.
Chefsåklagaren Robert Eriksson är nöjd med domen och menar att bevisen var övertygande.
– Han döms ju för att ha kört flera sträckor med lasten och enligt den expert som har uttalat sig under rättegången kunde det ju lätt ha gått åt helsike. Med anledning av alltfler sprängningar inom kriminella miljöer ser man allvarligt på den här typen av brott idag, säger han.