Klartecken för fortsatt underhåll från Kisa – skrivit på för ytterligare tre plus tre år

Svevia har fått fortsatt förtroende att sköta underhållet, som snöröjning och hyvling och kantklippning, på alla statliga vägar i Linköping och Kinda kommuner. Det sker i egen regi med utgångspunkt från Basunderhåll Kisa, samt med inhyrda underentreprenörer. -Totalt är vi kanske 60 till 70 personer som jobbar med uppgiften, säger Arbetschef Pär Gustafsson, Svevia till vår tidning.

Svevia har vunnit upphandlingen för en ny tre plus tre år lång period att sköta vinter- och sommarunderhåll i området Linköpings och kinda kommun. Foto: Kerstin Ericsson, Vägverket

Svevia har vunnit upphandlingen för en ny tre plus tre år lång period att sköta vinter- och sommarunderhåll i området Linköpings och kinda kommun. Foto: Kerstin Ericsson, Vägverket

Foto:

Kinda2017-08-26 11:00

Kontraktet att få sköta underhållet på de här allmänna vägarna har varit ute på anbudförfarande och när Svevia vann förnyat förtroende, så innebär det i praktiken bara en förlängning av vad som funnits tidigare.

-Upphandling sker på tre plus tre år, och innebär i praktiken alltså sex år om ingen part säger upp avtalet. Det är Trafikverket som har rätten att säga upp avtalet.

Traktorkritik

Det kommer inte att innebära några nämnvärda nya satsningar på material eller personal, att kontraktet nu hamnar hos Svevia. Det handlar om att jobba vidare.

-Ja, men vi har samtidigt gjort nya upphandlingar med underentreprenörer, oftast i form av lantbrukare som sköter sina sträckor av vägarna bland annat med hjälp av sina traktorer.

Det har tidigare år framförts kritik av att jordbrukstraktorerna väger för lätt, jämfört med Svevias egna plogbilar, och därmed lämnar kvar snö och is och körbanan blir ojämn.

-Jag känner till den här kritiken, men jag tror den lindrats under senare år. Detta är en viktig biinkomst för lantbrukarna och jag är säker på att deras traktorer av senare modeller är så stora och tunga att de klarar av uppgifterna på ett bra sätt, svarar Pär Gustafsson.

Vägbyggnation

Han säger att det i uppdraget finns kriterier, en funktionsbeskrivning, vad gäller tider när underhåll ska sättas in, som snödjup och liknande, samt vilken friktion och yta som ska bli resultat av en insats.

-Vi har använt oss av traktorer i tolv år nu och det fungerar bra, även på riksväg 23/34 norr och söder om Kisa.

Uppdraget kompliceras något av att det pågår ett omfattande vägbygge på RV 23/34. Men det finns med i upphandlingsunderlaget och det kommer att skötas av berörd underentreprenör.

-Här gäller det att förutsättningarna kan variera lite efterhand byggnationen fortsskrider.

Pär Gustafsson säger att det gäller att säkerheten, för såväl de som jobbar med vägbygget, som för trafikanter, som exempelvis uttryckningsfordon och liknande, måste uppfyllas.

Slits mer

Det har på senare tid uppmärksammats ett nytt fenomen, nämligen att 2+1-vägar, eller 1+1-sträckor, medför att merparten av bilisterna kör med hjulen på exakt samma ställen på vägbanan. På "vanliga" vägar varierar körplatsen mer, några kör mer i innerkanten, andra mot mitten av vägen.

-Ja, med detta är inget nytt problem för oss. Det har vi uppmärksammat länge. Och det stämmer verkligen, det blir djupare körspår och det måste vi ta hänsyn till i vårt vinterunderhåll, bland annat.

Han säger också att det kräver insatser för att fixa till vägarna oftare än förr.

-Men det sker ett kontinuerligt vägunderhåll och intervallet bestämt av hur hårt vägen slits.

Ombyggnationen av RV 23/34 kommer att vara klar under 2018. I uppdraget ingår även underhåll på gång- och cykelvägar inne i Linköping. Dessa sopsaltas, som det heter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om