"Det viktigaste Àr att trafiksÀkerheten sÀkerstÀlls"

TrafiksÀkerheten, men till viss del Àven riksvÀg 23/34:s utformning, gör att David Bergboms skolskjutskrav kvarstÄr. Det menar samhÀllsbyggnadschefen Karolina Hedlund.

"Vi mÄste kunna garantera trafiksÀkerheten för alla elever som Äker med skolskjutsen", menar kommunens samhÀllsbyggnadschef Karolina Hedlund.

"Vi mÄste kunna garantera trafiksÀkerheten för alla elever som Äker med skolskjutsen", menar kommunens samhÀllsbyggnadschef Karolina Hedlund.

Foto: Dennis Petersson

Kinda2021-08-28 15:00

Det Àr hennes förvaltning som ansvarar för skolskjutsfrÄgorna i Kinda kommun och Àr ocksÄ den som fattade beslutet kring Rimforsakillen David Bergboms skolresa till gymnasiesÀrskolan i Linköping. Tillsammans med trafiksamordnaren Madeleine Rulander förklarar hon bakgrunden till den uppkomna konflikten. Enligt dem började problematiken redan 2016.

– Vissa dagar, pĂ„ resan till grundskolan, knĂ€pptes bĂ€ltet loss och eleven stĂ€llde sig upp i bussen. Vi har haft en dialog med vĂ„rdnadshavare under alla Ă„r pĂ„ trĂ€ningsskolan och skolskjutsen har fungerat bra i perioder, men Ă€ven i gymnasiesĂ€rskolan fortsatte problematiken. DĂ„ ansĂ„g man, pĂ„ grund av trafiksĂ€kerheten, att det inte var hĂ„llbart, förklarar Rulander och fortsĂ€tter:

– Vi hade en situation dĂ€r föraren inte omedelbart kunde svĂ€nga till sidan och hĂ€nder dĂ„ nĂ„gonting har ju vi ansvar för alla elever i skolskjutsen. DĂ„ var föraren vĂ€ldigt skĂ€rrad.

undefined
"Vi mÄste kunna garantera trafiksÀkerheten för alla elever som Äker med skolskjutsen", menar kommunens samhÀllsbyggnadschef Karolina Hedlund.

Enligt Hedlund har kommunen, under det senaste Ă„ret, fört en dialog tillsammans med riksförbundet FUB, vĂ„rdnadshavarna och Berzeliusskolan. ÖnskemĂ„let om en individuell plan enligt LSS-lagen Ă€r nĂ„got som man har försökt att gĂ„ till mötes.

– Vi pĂ„ samhĂ€llsbyggnadsförvaltningen ansvarar inte för LSS-frĂ„gorna men vi tog Ă€ndĂ„ en dialog med taxiutförarna för att se om det fanns nĂ„gra lösningar sĂ„ att vi, med ett trafiksĂ€kerhetstĂ€nk, kunde lĂ„ta eleven öva utan en assistent, berĂ€ttar Hedlund och fortsĂ€tter:

– Vi förde diskussioner kring ifall det skulle vara möjligt med en anonym ledsagare i fordonet eller om man kunde ha ett fordon som Ă„kte bakom skolskjutsen under trĂ€ningsperioden. Efter dialog konstaterades att 1+2-vĂ€gen mellan Rimforsa och Linköping har sina begrĂ€nsningar. Skulle en situation uppstĂ„ kan taxibilen inte bara stanna – och dĂ€rför kan vi inte möta önskemĂ„let.

undefined
FrÄgan om assistent-tillgÄngen ligger inte pÄ samhÀllsbyggnadsförvaltningens bord, men kommunens bistÄndshandlÀggare kan inte uttala sig om specifika Àrenden.

NÀr skolskjutsen inte fungerar, vad har ni för ansvar?

– Det finns ett beslut som sĂ€ger att eleven behöver ha med en ledsagare. Om den ledsagaren Ă€r en assistent eller vĂ„rdnadshavare stĂ„r inte i beslutet. DĂ€r rĂ„der det ocksĂ„ ett förĂ€ldraansvar, svarar Hedlund.

FrÄgan om assistans ligger pÄ en annan förvaltning, nÀmligen vÄrd- och omsorgsförvaltningen. Nina Lemon, arbetsledare för kommunens bistÄndshandlÀggare, kan dock inte lÀmna nÄgra kommentarer:

– Vi kan inte uttala oss i specifika Ă€renden. Det Ă€r nĂ„got mellan den enskilde och kommunen.

Kinda kommun menar att försök har gjorts för att möta familjen Bergboms önskemÄl men att det pÄ grund av trafiksÀkerheten inte varit möjligt.
Kinda kommun menar att försök har gjorts för att möta familjen Bergboms önskemÄl men att det pÄ grund av trafiksÀkerheten inte varit möjligt.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!