Inom räddningstjänsten finns något som kallas inställelsetid. Från det att larmet kommit ska räddningspersonalen vara på plats inom en viss tidsperiod, typ åtta eller tio minuter.
Ambulans
När det gäller larmet om nu brandsstaion i Kisa räknar vi numera inställessetiden inte i minuter, inte ens i timmar eller dagar. Här handlar det om år. Det är verkligen en seg historia, detta med ny brandsstation.
Det alla är överens om är ändå det viktigaste, nämligen behovet av en ny station. Den nuvarande som byggdes 1947 håller på att falla isär, den fungerar inte på avsett vis varken praktiskt eller arbetsmiljömässigt.
Och placeringen av en ny station, som även kan komma att husera ambulansverksamheten, har flutit runt tätorten genom tiden och diskussionerna har stundtals varit väldigt eldfängda.
Till granskning
Med de senaste turerna kan vi konstatera att sju-åtta utredningar gjorts av olika experter på området, varav den kanske allra viktigaste och mest initierade av räddningschefen i Kisa, själv, Thomas Blixt.
Ärendet har nu framskridit så mycket att han fått samtliga nu kvarvarande instanser med på sin linje, nämligen att det krävs nybygge och att den stationen ska placeras i korsningen Ydrevägen-Industrivägen.
Men alla utryckningar fram och tillbaka har kostat skattebetalarna mellan 700 000 och 800 000 kronor – så vi kan ändå konstatera att vi har kommit till en vändpunkt när nu MBR-nämnden i Kinda, Miljö- bygg och räddning, godkänner samrådsredogörelsen och uppdrar åt byggnadsinspektören att genomföra granskningsförfarandet.
Ingen trafikökning
Problemet är och har varit att de kommande grannarna i Mjällerumsområdet är oroade för den trafik som den nya stationen medför, såväl under byggtiden som när den står färdig. De har även uttryckt oro för olägenheter i samband med sprängningarna som exempelvis sprickbildning.
En av de boende i området och sakägare är Gösta Gustavsson (M), tillika nämndens ordförande.
- Jag deltog av det skälet inte i beslutet, men mina synpunkter står fast, säger han till vår tidning.
Förvaltningschef Yngve Blomberg konstaterar att det finns anledning att ta de boendes oro på allvar, men att han beträffande faran för trafikökning inte ser någon större risk.
- Nej, detta är ju en verksamhet som inte kommer att medföra någon större ökning av trafikmängden på gatan. Detta gäller såväl den vardagliga trafiken till- och från Räddningsstationen, som i samband med larm. Och så många larm är det ju inte.
Sparar pengar
När det gäller just trafikmängden så har den dessutom ett samband med sprängningsarbetena. Genom att bygga en ny in- och utfart till bruket så skulle trafikintensiteten tvärtom minska markant.
- Och extra bra vore det om de både besluten kunde samordnas på något vis, fortsätter Gösta Gustavsson.
Detta eftersom vi då skulle kunna använda de bergsmassor som vi får fram vid sprängningen för ny station, till fyllnadsmassor till den nya vägen.
På så sätt skulle kommunen dels slippa mellanlagra bergsmassorna, dels slippa en omlastningskostnad.
- Det ligger faktiskt ganska stora pengar att spara på en sådan åtgärd.
Planförslaget har nu blivit justerat på ett sätt så att alla inkomna remissynpunkter vidlagts och ärendet kan nu lämnas ut för granskning.