Av samtliga bilar i Kinda kunde 5,3 procent drivas med alternativa driv medel som el, etanol och gas. Det är en ökning med 1,3 procent från 2007. Samtidigt har andelen bilar som körs på bensin minskat från 89,1 till 61,1 procent.
- Antalet elbilar och laddhybrider i trafik har ökat med drygt 60 procent jämfört med föregående årsskifte men står för endast en procent av hela landets personbilsflotta. det stora antalet personbilar gör att det tar tid att förändra strukturen, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys.
Av bilparken i Kinda 2017 framgår bland annat att andelen bilar som kördes på bensin och diesel uppgick till 61,1 procent respektive 33 procent. Laddbara bilar stod för 0,4 procent och bilar som kördes på fordonsgas uppgick till 0,6 procent. Totalt fanns det i Kinda förra året 5 817 bilar, vilket var en ökning med 40 bilar sedan 2016 och en ökning med 282 bilar sedan 2007.
Sett till hela landet dominerar fortsatt bensindrivna bilar, 58 procent, men andelen har minskat jämfört med föregående år. Även etanolbilarna har minskat i antal. Efter laddhybrider och elbilar som ökar mest ses också en ökning av elhybrider med 30 procent och dieselbilar med åtta procent. Den 1 juli träder det nya bonus-malus systemet för bilar i kraft för att ytterligare minska bilarnas klimatpåverkan. Efter ett år med rekordmånga nyregistrerade personbilar fanns det vid årsskiftet 4 845 609 personbilar i trafik i landet vilket motsvarar 480 bilar per 1 000 invånare. det är en ökning från 478 bilar per 1 000 bilar år 2016. I Kinda var biltätheten 589 bilar per 1 000 invånare en ökning med från 585 bilar per 1 000 invånare året innan. Biltätheten varierar kraftigt mellan de svenska kommunerna. Botkyrka har den lägsta biltätheten med 329 bilar per 1 000 invånare. Malung-Sälen och Älvdalen har landets högsta biltäthet med 683 bilar per 1 000 invånare.
- Vi ser en ökning av biltätheten i landet eftersom ökningen av antalet bilar är större än befolkningsökningen, säger Anette Myhr.