Pierre Ländell menar i sin motion att Åsunden tillsammans med Järnlunden och Ämmern, är en enastående tillgång för kommunen. Såväl för turismens skull som för möjligheten att locka fler invånare.
Han hänvisar till att frågan om båtramper varit uppe för diskussion tidigare. Den gången blev det också ett positivt bemötande från kommunens sida, men ett dåligt praktiskt resultat.
-Båtrampen som byggdes i Hycklinge fick en så enkel utformning att den mer eller mindre blev oanvändbar för annat än till de allra minsta båtarna. Det krävs en muddring och rensning så att djupet utanför rampen ökas, om den ska fylla sin funktion.
När det gäller Rimforsa så bedöms behovet av en båtramp vara extra stort eftersom det är lång väntetid på båtplats på orten.
-En möjlig plats för båtrampen skulle kunna vara i direkt anslutning till parkeringen vid tidigare Rimforsa Camping, säger Pierre Ländell.
-Där skulle säkert en ramp kunna byggas tämligen enkelt och billigt. Ett alternativt skulle även kunna vara så att någon av båtklubbarna på orten öppnade sina befintliga ramper för allmänheten, mot en rimlig kostnadsersättning.
Båtfolket har väntat länge på svaret från kommunen eftersom Pierre Ländell lämnade in sin motion redan på försommaren 2015. Och när det nu kom ett besked så var det negativt.
Kultur och fritidsförvaltningen i Kinda svarar att det pågår en utredning om framtida båtbryggor i Rimforsa. Frågan om båtramper kommer därför behandlas. När det gäller Hycklinge så håller förvaltningen med Pierre Ländell om att frågan är viktig för bygden.
Enligt den kommunala ansvariga förvaltningen diskuterades frågan med båtklubbarna runt Åsunden redan 2012 och 2013. Tanken var att komma till en lösning där klubbarnas ramper skulle göras tillgängliga även för andra än medlemmar.
”Men vi lyckades inte få gehör för våra synpunkter och ramperna förblev låsta”.
Beslutet från Kultur och fritidsförvaltningens sida blev ändå att det skulle byggas tre mindre ramper öppna för allmänheten. En av dem i Hycklinge – och det är den som Pierre Ländell kommenterar – en i Utdala och slutligen en just i Rimforsa, vid före detta campingen.
”De skulle i första hand vara till för just mindre båtar. När det gäller Rimforsarampen, så har den inte kunnat byggas än, eftersom det är oklart vad hela området ska användas till”.
När det gäller Rimforsa så diskuteras ytterligare bryggor på lämpliga platser, och i anslutning till dem en ny båtramp. Ärendet kompliceras av att området som kan vara aktuellt ligger inom skyddsområde för dricksvattentäkt.
”Därför finns en tveksamhet till att överhuvudtaget anlägga fler båtplatser utan att frågan om miljöpåverkan utreds.”
Flera förvaltningar är därmed inblandade i ärendet som numer inbegriper framtida användning av campingområdet, behovet av nya båtplatser, behov av öppna båtramper, och miljöpåverkan vid samhällets dricksvattentäkt.
”Vi ska dock försöka påskynda processen”, utlovar Kultur och fritidsförvaltningen.
På frågan om en eventuell muddring vid Hycklinge så säger förvaltningen att erfarenheter av sådana sällan är goda. Det handlar om stora ingrepp, stora kostnader och risken för att de slammar igen snabbt är stor.
När kommunstyrelsen behandlade motionerna nyligen så gick den på samma linje som Kultur och fritidsförvaltningen, vilket innebär avslag i fallet Hycklinge, men bifall till utredning i Rimforsa.
-Vi avslår motionen och rekommenderar fullmäktige göra samma sak, förklarade kommunstyrelsens ordförande Hans Måhagen.
Oppositionen med Pierre Ländell i spetsen, yrkade återremiss, eftersom de inte tycker frågan blivit tillräckligt utredd.
-Majoriteten finner ingen anledning att lägga utredningsreurser på det hela, om det ändå inte kommer att genomföras. Vi har alldeles för liten organisation för att utreda sådant som ändå inte kommer att genomföras.