Det var när Boda-Ryda Vägsamfällighet ansökte om bidrag för renovering och nya asfalteringsarbeten av sin egen väg, som problemen hopade sig.
Nej, inte rent praktiskt. Samfälligheten vet vad den vill, har gjort ett bra förberedande arbete - och fått den statliga bidragsdelen beviljad snabbt och elegant.
Det var när kommunen skulle behandla sin del av finansieringen som problemen hopade sig. Inte nog med att höga kommunala företrädare som Hans Måhagen (S), tillika kommunstyrelsens ordförande , och Björn Hoflund (M), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande – som boende utmed vägen tvingades anmäla jäv och knalla ut från det egna mötet.
Även Lars Wiström (M), Stiftelsen Kindahus ordförande, bor i trakterna och påverkas av det kommunala beslutet.
Förstår inte
Med decimerad skala blev det istället Roger Rydström (S), som gick in på Måhagens plats, och Göran Lindgren (M), på Hoflunds plats. Lars Karlsson (L), tog dessutom över ordförandeklubban, sedan Måhagen lämnat byggnaden.
De pikanta detaljerna slutar inte med detta. Beslutet blev med stor majoritet att säga nej till Boda-Ryda Vägsamfällighets bidragsansökan. Och indirekt till Hans Måhagen och Björn Hoflund.
Något som Rickard Lindh, i normala fall politisk motståndare till Måhagen och Hoflund, motsatte sig.
– Ja, jag förstod inte kommunens motiv. Vi har haft flera ärenden av samma karaktär på kommunstyrelsens bord tidigare, där vi avslagit ansökan med motiv att staten inte beviljat sin del av bidraget.
– Och kommunalt avslag med all rätt, utvecklar Rickard Lindh, eftersom vårt ställningstagande i kommunen bör bygga på att även statligt bidrag från Trafikverket utgår.
Åtagande
I detta fall hade samfälligheten fått klartecken till statliga pengar och med det argumentet diskvalificerat lyftes istället ett nytt sakskäl fram, för att motivera avslag. Nämligen att avslå bidrag ”för att pengar saknas i kommunens budget för 2017, samt att pengar för ändamålet inte är äskade för 2018”.
– Jag och Centerpartiet ställer oss tveksamma till att kommunen ens får avslå med sådana skäl. Det är ett kommunalt åtagande att se till att boende på landet har en så bra situation som möjligt och i detta ingår att hålla vägarna i skick.
– Dessutom är det så, fortsätter Rickard Lindh, att dessa vägar, även om de är privata och sköts av en vägsamfällighet, används av så många fler än bara de boende utmed sträckorna.
Rickard Lindh och centern har engagerat sig i flera liknande ärenden runt om i kommunen och pekar på olika ställningstaganden och olika skäl i andra delar av Kinda.
Dessutom blandas besluten när det gäller investeringsbidrag och driftsbidrag. Detta spelar dock ingen roll, eftersom det ena bidraget med automatik för med sig det andra i sinom tid.
EU-stöd
I omröstningen blev det alla mot centern och därmed fanns inte heller någon anledning att begära votering.
När de jäviga toppolitikerna Måhagen och Hoflund kunde kliva in i sammanträdesrummet igen, kunde de bara konstatera att partikollegorna som trätt in i deras ställe, röstat emot bidrag till upprustning av den egna hemvägen.
– Ändå rör det sig inte om särskilt stora pengar i sammanhanget, särskilt inte vid en jämförelse med andra infrastrukturprojekt, konstaterar Rickard Lindh med en besviken suck.
Till saken hör också att vägsamfälligheten, som återfinns i trakterna söder om Björkfors i kommunens östra delar, år 2003 tillsammans med Kvarntorps vägsamfällighet, väster om Horn, beviljades en kvarts miljon kronor, som särskilt viktiga vägar. Då ur EU:s särskilda stöd för projekt inom Mål 2 Södra.
– Jag menar, avslutar Rickard Lindh, det är ju inte det att arbetet måste klaras av idag eller ens i morgon, det är ingen brandkårsutryckning det handlar om.