Under den senaste tiden har larmen varit många. Sverige står inför en cementkris, bristen på halvledare gör sig kännbar och många andra komponenter är, i skuggan av coronapandemin, svåra att få fatt i. Rickard Gadmar, platschef vid BTT Plåt i Kisa, berättar att stålbristen är den mest påtagliga just nu. Även färg och förpackningsmaterial är bristvaror.
– Det är osäkert vad som beror ett lågt utbud i kombination med en hög efterfrågan och vad som beror på coronapandemin. Plåtverken går redan nu för fullt och priserna har gått upp med 100 procent sedan det fjärde kvartalet 2020. Det är svårt för oss att ta ut hela höjningen gentemot kund så visst äter det av våra marginaler, förklarar Gadmar och fortsätter:
– Än så länge har vi kunnat producera i den takt vi vill, det har väl varit någon enstaka försening av plåt som har gjort att vi har fått planera om. Sedan är vi givetvis fundersamma och oroliga över hur hösten kommer att utveckla sig.
Parallellt med detta presterar Kisaföretaget en omsättning som är deras högsta någonsin. Ett betydande problem, kopplat till ökningen, är svårigheterna att hitta kompetent personal. Peter Sonevang, vd vid Rimaster Electrosystem, vittnar om en liknande situation:
– Vi har, här i Rimforsa, ökat personalstyrkan med cirka 30 personer bara under 2021. Att det inte är ännu fler beror på vår kapacitet att ta emot och utbilda ny personal. Vissa kompetenser letar vi fortfarande efter, framförallt den kompetens som rör vår elektroniksskåpstillverkning. Att hitta sådan personal i närområdet är inte helt enkelt.
En stor anledning till den brist som nu råder är att många industrier världen över, när pandemin kom och prognoserna pekade nedåt, valde att stänga ned sina fabriker och säga upp personal. När efterfrågan sedan ökar igen är det, enligt vd:n Sonevang, svårt att skala upp produktionen i den takt som krävs. Detta påverkar Rimforsaföretaget.
– Det är nästan brist på allt i olika grad och det påverkar oss indirekt. Vi har svårt att få tag i komponenter och vi kan inte lita på att leveranserna som utlovat. Det kan i sin tur störa våra kunders behov, förklarar Sonevang och fortsätter:
– Det här är inte en situation som har kommit plötsligt, det har varit vår verklighet det senaste året, och det kommer säkert att pågå ett antal månader till. Än så länge producerar vi i den takt vi vill och har bra koll på läget, men man ska aldrig säga aldrig.
Även Johan Andersson, vd vid Horns Industriservice i Kisa, vittnar om problematiska leveranser. Enligt honom beror det till viss del på den incident då ett fartyg strandade i Suezkanalen, men också att efterfrågan på marknaden är större än utbudet.
– Om jag ska summera läget så är det väl en salig röra med det mesta – alla leveranser är påverkade. Ända sedan i höstas har vi haft problem med det stål som vi köper utomlands. Även när det kommer till vanliga standardkomponenter börjar materialbristen att slå igenom. Det gör att vi får vara lite mer kreativa och flexibla och jobba med fler leverantörer, förklarar Andersson.
– Vi har fördelen att vi konstruerar allt själva och kan byta ut materialsorter om så krävs så vi hamnar inte i ett läge där vi behöver tacka nej till ordrar. Det som däremot händer är att vi får längre ledtider, fortsätter han.
En annan sektor som påverkas av materialbristen är byggbranschen. Stefan Björklund och Pierre Pettersson, vid Björklunds Fasad & Måleri AB, har märkt av konsekvenserna och är också oroliga för den framtida utvecklingen.
– Än så länge har det fungerat ganska bra för oss. Vi kan ta jobben men vi kan inte garantera att vi kan utföra dem. Det är en del färger men också bruk och spackel som är svårt att få tag i. Skulle det bli ännu svårare stannar vår verksamhet såklart upp, förklarar Björklund.
– Om så är fallet, att vi inte får tag i material för att genomföra jobben, skulle vi ju i slutändan påverkas ekonomiskt och tvingas att göra oss av med folk. Hittills har vi fått ihop det men visst känner vi en viss oro, fortsätter Pettersson.
Två andra stora Kindaföretag, Sofidel Sweden AB och Kindasågen, har inte upplevt några större problem hittills.
– Nej, inget som rör produktionen. Det skulle väl i så fall vara ifall en viss komponent på en maskin går sönder och det är problem att få tag på reservdelar, säger Mattias Molander, produktionsledare på Kindasågen.