Kisa Rotary Klubb ingår i en världsorganisation och har funnits i Kisa sedan 1949. De fungerar bland annat som ett yrkesnätverk där man har stort utbyte med varandra. Även jobbar de 33 medlemmarna mycket med välgörenhet, både lokalt samt på riksplanet där pengarna oavkortat går dit de gör mest nytta.
Lokalt har man också lite samarbete med Lions Club Kisa, och en gång per år så träffas man som denna kväll för att lyssna på någon föreläsare. Vartannat år i Kisa bygdegård där Rotary har sin lokal för att nästa år ses i Lions klubblokal.
Naturligt val
Efter en god middag tar klubbens president Per-Anders Lindh till orda och presenterar vårens program för de samlade samt hälsar kvällens gäst, Mattias Näsström trafikoperativ chef på AB Östgötatrafiken välkommen.
Under tiden som sedan följer berättar Mattias att Östgötatrafiken bildades 1981 för att samordna kollektivtrafiken i länet. De ägs helt av Region Östergötland och Trafik och samhällsplaneringsnämnden, fast drivs som ett eget aktiebolag. De omsätter 1,5 miljarder kronor per år där cirka 60 procent finansieras via skattemedel. Östgötatrafiken har 140 anställda som ansvarar för trafiken inom pendeltåg, bussar, båtar, spårvagnar samt taxi.
- Vårt huvudmål är plocka andelar från biltrafiken och att vara det naturliga valet vid resor, berättar Näsström och fortsätter. Vi har en prioritet av arbets- och studiependling. Några viktiga byggstenar för oss är restider och att våra resande ska kunna ha så få byten som möjligt under sin färd.
Närtrafik
- Vi har totalt 150 linjer som körs i vårt län och tillsammans blir det en sträcka av 9000 mil per dag, vilket kan jämföras med 2,3 varv runt jorden per dygn. Ser man till er region, Kinda så har stråket Kisa - Rimforsa - Linköping ökat med resande där man även ser att flertalet väljer expresslinjerna från tätorterna. Den mesta trafiken läggs ut på anbud med en avtalstid på fem till tio år. Det vi själva äger är pendeltågen, och Kalmar länstrafik äger kustpilstågen då det rör sig om mycket stora belopp för dessa inköp. Ett pendeltåg innebär en kostnad av cirka 80 miljoner kronor, fast sedan kan de hålla i 30 till 35 år.
Efter föreläsningen blev det en frågestund där åhörarnas egna erfarenheter diskuterades, samt lyftes frågan om de olika nedläggningar av linjer som sker i vårt närområde. För många av Kindas landsbygds boende som saknar kollektivtrafik kan det finnas en möjlighet att ta sig till närmaste tätort via en så kallad närtrafik, något som startade under sommaren 2016.