Med livet som insats arbetar de för bilisternas säkerhet

Att riskera livet var dag och att aldrig veta om man kommer se familjen mer är tyvärr en allt större vardag för dagens vägarbetare. Vår tidning åkte till ombyggnationen av Riksväg 23/34, för att göra ett reportage om köerna och bilisterna som får vänta vid de aktuella vägarbetena, fast vid platsen så upplevdes en sådan situation att artikeln ändrade inriktning.

En grävmaskin under arbete med TMA skydd bakom sig.

En grävmaskin under arbete med TMA skydd bakom sig.

Foto:

Kinda2017-08-16 13:00

Ombyggnad till mötesfri väg har varit uppdelat i tre etapper, varpå en sträcka är kvar innan allt är färdigt mellan Kisa och Linköping.

Just nu pågår åter arbetet mellan Rimforsa och Skeda Udde efter semesteruppehållet. Arbetet beräknas vara klart hösten 2018.

Från vecka 32 till vecka 37 (beräknad tid) kommer tillfällig förbifart vid Eda att öppnas och trafik kommer att ledas om via denna. Detta då arbete med anläggande av viltport kommer att pågå vid befintlig väg 23/34.

Från och med vecka 35 till vecka 43 (beräknad tid) kommer beläggningsarbeten att pågå. I samband med detta finns det hög risk för köbildning med längre restider som följd.

För att kunna skapa en mötesfri väg så byggs extra körfält på flera platser utmed vägsträckningen. Detta för att öka trafikanternas säkerhet. Under dagarna har entreprenörerna på plats därför tvingats stänga av vägen helt och hållet under fem minuter då sprängningsarbetet av berg pågår.

Detta sker tre gånger om dagen och medför stora trafikstörningar. Även de platser där grävmaskinerna behöver stå på ena körbanan för att kunna utföra sina uppdrag medför ett trafikhinder med ibland långa köer på plats.
– Visst är detta något som hindrar många trafikanter under sträckan och många som pendlar kanske kan reta sig på arbetet, fast vi är ju på plats för deras skull, berättade Karl-Inge Hilmersson som kör borrvagnen på vägbygget.

– Detta är vår arbetsplats och vi kämpar för att trafikanternas skull. Att deras färd ska bli så bra och säker som möjligt, fast många visar allt annat än tacksamhet. De åker väldigt fort förbi oss där vi står och arbetar med livet som insats varje dag. Det skulle vara effektfullt om fler skulle få uppleva det sug som blir när en lastbil blåser förbi ryggen i 70 kilometer i timman.

Hilmersson blir avbruten av ett enormt däckskrik. Han vänder sig snabbt om och ser en bil med tillkopplad husvagn där föraren missat att det är en bilkö lite längre fram och har nu fullt upp att få stopp på sitt ekipage som kränger fram och tillbaka med ett låst hjul på husvagnen.

De som kommer bakom denna förare har även de fullt upp med att få stopp på sina fordon. Hilmersson springer undan för att rädda sitt eget liv, om detta inte dessa häftiga inbromsningar skulle gå vägen. Fast allt var på rätt sida marginalen denna gång.
– Det är så här vi har det under vårt arbete. På helspänn varje sekund.

En bilsignal hörs och Hilmersson och den övriga personalen kikar på den irriterade bilist som ger dem ett finger.

En av Trafikverkets viktigaste uppgifter är att se till att så få som möjligt dödas eller skadas på vägarna.

Eftersom mötesolyckor är den vanligaste orsaken till allvarliga olyckor har de satsat mycket på att sätta mitträcke på landsvägar som är 13 m breda. Det har halverat antalet döda och skadade på den här typen av vägar.
– Vi som kämpar för att genomföra detta har också familjer att komma hem till, så jag ber alla att sakta ner och ha förståelse för vad är vi arbetar med. Vi är ju här för er skull, och att er bilfärd ska bli säkrare och bättre, avslutade Karl-Inge Hilmersson.

Vid Eda har Trafikverket öppnat en tillfällig vägsträcka medan de skall göra en viltpassage under vägen för att säkra trafiken. Foto: Morgan Karlsson
Vid Eda har Trafikverket öppnat en tillfällig vägsträcka medan de skall göra en viltpassage under vägen för att säkra trafiken. Foto: Morgan Karlsson
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om