Med svävare på Sommen

Jodå, visst kan man åka svävare över Sommens is och vatten. Det fick både politiker, journalister och helt normala Malexanderbor pröva på i lördags. Kommunalråden från Boxholm och Tranås sken med hela ansiktet men till reguljär trafik är det ännu en lång väg.

Sommenutvecklare P-O Johansson har kläckt idén om svävartrafik på Sommen.

Sommenutvecklare P-O Johansson har kläckt idén om svävartrafik på Sommen.

Foto:

Kinda2004-04-05 06:28

Det var lite av P-O Johanssons stora dag i lördags. Han är projektanställd som "Sommenutvecklare" och det är han som kläckt idén om svävartrafik på Sommen.
Han kunde inte ha valt en finare dag. Det var strålande solsken över Malexander och på Sommen fanns både öppet vatten, fast is och sönderbruten is. Perfekta förhållanden för att testa en svävares egenskaper.
Från Stockholms skärgård kom konstruktören och föraren Magnus Ivanov med sin svävare, tillverkad av det egna företaget Norra Stavsudda Handel. Modellen har plats för sex passagerare på enkla säten. Svävaren kan köras i 40 knop men marschhastigheten över vatten är cirka 25 knop och det var den fart som passagerarna fick prova i Malexander.

Provtur på Sommen
Svävaren gick i skytteltrafik en slinga utanför Malexanders kyrkby. Kommunalråd, journalister och alla andra intresserade fick sig en provtur och P-O Johansson myste i solskenet.
- Det roliga är att jag bara hört positiva röster hittills. De flesta verkar tycka att det är ganska bekvämt att åka och uppslutningen här är ju jättestor. Sen får vi väl gå tillbaka och höra vad som är positivt och vad som är negativt. Men jag är jätteoptimist.

Mätte buller
Till det som många fruktat som negativt hör motorbullret. Men P-O Johansson hade med sig en bullermätare och den visade på 100 decibel när han höll den bara några meter bakom svävaren när den startade. Så fort den kom några meter bort så var det under de 85 decibel som Arbetarskyddsstyrelsen anger som max för heltidsarbete i fabriksmiljö.
Över huvud taget verkade de flesta positivt överraskade att svävaren bullrade så lite. Mest störande var nog bullret inuti svävaren där passagerarna fick ta på sig hörselkåpor.

Nöjda kommunalråd
En nöjd passagerare var TranåsŽ kommunalråd Hans Rocén.
- Det var jätteskoj och det gick ju förvånansvärt lugnt och smidigt. Det här är en möjlighet vi tittat på tillsammans och det kan ju vara ett sätt. Sen kan man ju tänka sig att räddningstjänsten är intresserad.
Boxholms kommunalråd, Per-Arne Larsson, var minst lika positiv.
- Det körs ju redan av Östgötatrafiken i skärgården så det kan mycket väl bli verklighet här också. När vi tänker kommunikationer så tänker vi ju inte på att det finns annat än det som går på väg eller räls.
Varken Rocén eller Larsson vill dock utlova några pengar till kommande trafik. De hänvisar till att de bidrar till just det Sommenprojekt som P-O Johansson driver.

Stort intresse
Intresset bland allmänheten var också stort. Ett drygt 50-tal personer tillbringade timmar på stranden runt den röda svävare. En var Malexanderbon Per-Arne Löfving.
- Jag tror på det. Folk säger att det kommer inte att gå för det är ju ingen som åker till Tranås och jobbar. Nej, men nu finns ju möjligheten och då vore det väl värt att prova. Och då kan ju Boxholms kommun förhandla om att elever kan gå i gymnasieskolan i Tranås.
I P-O Johansson vision handlar det just om pendling till arbete och skola. Han tänker sig reguljär trafik Malexander-Torpön-Blåvik-Tranås tur och retur dagligen. Svävaren ska kunna köra i stort sett i vilket väder som helst.

Lång väg kvar
Men dit är det långt, det är alla medvetna om. I lördags hade man ett en-dags-tillstånd för trafik. Blir det reguljär trafik krävs permanenta tillstånd från länsstyrelserna i både Östergötland och Jönköping. Bara att göra en miljöprövning räknar P-O Johansson med kan ta ett halvår.
- Jag hoppas att vi nu ska kunna sätta oss ner, Boxholms kommun, Malexanders byalag och andra intresserade, och prata. Min vision är att det ska kunna bli ett Mål 2-projekt som man ska kunna köra över lite längre tid. Men i så fall så kan jag tänka mig att blir tidigast om ett år.
Hur var det då att åka svävare? Ja, lite bullrigt som sagt var. Det blir inte helt lätt att föra småtrevliga samtal med hörselkåpor på. Sätena är inte jättebekväma och att ta sig in och ut kräver definitivt att man är något så när frisk och rörlig. Men annars är det bara att instämma med kommunalråden. Det går ganska fort men ändå lugnt, stabilt och smidigt. Och vackrare utsikt än Sommens öar och vikar kan man knappast hitta.

Visst tog sig svävaren fram över både is och vatten. Många passade på att ta en provtur i Malexander i lördags.
Visst tog sig svävaren fram över både is och vatten. Många passade på att ta en provtur i Malexander i lördags.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om