Miljonsatsning ska göra Kinda till länets sjörike

Med drygt två miljoner kronor på fem år ska Kinda etableras som Östergötlands sjörike. "Det vore onödigt om vi inte satsar stort", säger kommunikationsansvariga Malin Forsberg.

Malin Forsberg, marknadsföringsansvarig i Kinda kommun, presenterar resultatet av kommunens nya marknadsföringsplattform. "Nu har vi ett gemensamt mål", konstaterar hon.

Malin Forsberg, marknadsföringsansvarig i Kinda kommun, presenterar resultatet av kommunens nya marknadsföringsplattform. "Nu har vi ett gemensamt mål", konstaterar hon.

Foto: Dennis Petersson

Kinda2021-06-08 09:54

När vi slår oss ned i sommarsolen utanför kommunhuset i Kisa har det gått drygt två år sedan politiken avsatte 480 000 kronor för en ny marknadsföringsplattform. Fokus skulle ligga på Rimforsa och målsättningen att år 2030 ha 10 500 kommuninvånare. Uppdraget gick till en platsvarumärkesbyrå som, tillsammans med en arbetsgrupp innehållande såväl politiker och tjänstemän som representanter från Rimforsas närings- och föreningsliv, drev projektet framåt. När slutresultatet presenterades för Kindas kommunledning, i juni förra året, var varumärkesförslaget "Linköpings gröna granne".

undefined
För att göra praktik av den nya marknadsföringsplattformen har en grafisk profil tagits fram. Här är den nya loggan.

– Det blev väl ett något svalt mottagande kan man säga. Vi tyckte, både inom politiken och på tjänstemannanivå, att förslaget kunde vara tvetydigt. Vi ansåg oss inte ligga tillräckligt långt fram i miljö- och klimatfrågorna för att kunna sätta den etiketten på oss själva. "Sjöriket Kinda", som också ger ett bredare perspektiv, kändes däremot klockrent, förklarar kommunens Malin Forsberg.

Förutom själva varumärket pekade den nya plattformen ut vilka tillgångar kommunen bör trycka på i sin marknadsföring. Närheten till naturupplevelser, sjöar och storstaden Linköping är några exempel. Kommunen bör också profilera sig som en trygg plats att växa upp på. Barnfamiljer, i åldrarna 28 till 42 år, ska nämligen vara den primära målgruppen.

– Många av de här sakerna är ju inget nytt. Vi har alltid haft våra sjöar, vi har en bra skola och föreningslivet har länge varit aktivt – men vår kommunikation har varit spretig. Nu har vi ett gemensamt mål och en riktning i marknadsföringen, förklarar Forsberg.

undefined
Kinda kommun väljer alltså, i sin marknadsföringsplan, att ta fasta på Åsunden och alla de andra sjöar som finns i Kinda.

För att göra praktik av den nya plattformen har det, under 2021, tagits fram en grafisk profil. Här finns en ny logga, utpekade färger, ett valt typsnitt och andra riktlinjer för marknadsföringen. Under de kommande fem åren, för att på allvar etablera kommunens varumärke, är förslaget att Kindapolitiken ska avsätta 2 120 000 kronor. På kommunfullmäktige (kf) den 14 juni ska politikerna slå klubban i bordet.

– Får vi ett positivt beslut av kf kan vi redan i sommar försöka skjuta ut materialet i de kanaler vi redan har. Inför nästa år har vi däremot äskat 250 000 kronor för att kunna trycka upp grafiskt material och vara med på mässor som fokuseras på inflyttning, besöksnäring och rekrytering, berättar Forsberg och fortsätter:

– Sedan är tanken att medlen successivt ska öka. För att göra en liknelse är varumärket bara vårt presentpapper, sedan gäller det att vi har något att paketera. Vi i kommunen behöver få till mark för både bostäder och industrier.

Hur ser man till att det här inte bara blir en skrivbordsprodukt?

– Att det satsas pengar långsiktigt och att det finns en tillräcklig budget för informations- och kommunikationsinsatser. Plattformen kanske har kostat mellan 500 000 och 600 000 kronor hittills och då borde vi göra något bra av det, svarar Forsberg.

undefined
Förvaltningens förslag är att politiken avsätter drygt två miljoner kronor för "Sjöriket Kinda" det kommande åren. "Det klubbas i budgeten", berättar Christer Segerstéen (M).

Kindas kommunalråd Christer Segerstéen (M) är inne på samma linje. Plattformen ska inte bli en "hyllvärmare".

– Det ligger i vårt intresse att använda materialet och det är viktigt att vi alla, i de sammanhang vi verkar, utnyttjar det här varumärket. Vår förhoppning är att besöksnäringen och näringslivet ska se det som en möjlighet att locka nya besökare men också kompetent personal till sina verksamheter, konstaterar Segerstéen.

Hur ser du på de medel som efterfrågas?

– Det här är ingen tvistefråga politiskt, medlen klubbas i budgeten, men det gäller att vi på ett klokt sätt använder varje krona. Vi har en uppstart under 2022 och därefter, när vi förhoppningsvis har färdigt nya bostäder och tomter, kan vi slå på stora trumman.

undefined
Veronica Eriksson, vid hotell- och konferensanläggningen Rimforsa Strand, ser att risken med kommunens marknadsföringssatsning är att politiken inte tillför tillräckligt med resurser under tillräckligt lång tid.

Veronica Eriksson vid hotell- och konferensanläggningen Rimforsa Strand är en av de aktörer från Kindas besöksnäring som, på ett hörn, har varit med i framtagandet av marknadsföringsplattformen. Hon påtalar vikten av kontinuitet.

– Det jag hela tiden har sagt under projektet är att det är viktigt att vi håller i det här arbetet och att man ser till att det hela tiden tillsätts resurser. Vi måste göra det här till vårt gemensamma varumärke, det gäller att vi aktörer också hänger på och kommunicerar ut budskapet i våra egna kanaler. Det är då vi kan få resultat och skapa något som håller, konstaterar hon och fortsätter:

– Det har ju varit tyst från kommunens sida ett tag men det känns bra om de tar tag i stafettpinnen nu.

Mer om Sjöriket Kinda

"Vår primära målgrupp för inflyttning till Kinda är barnfamiljer i 28–42 årsåldern som ofta flyttar från storstäderna. I målgruppen finns många potentiella hemvändare som ser fördelar i att komma närmare familj och släkt när familjen växer. Sekundär målgrupp här är par vars barn flyttat ut nyligen och kan tänka sig att flytta till en mindre ort med närhet till vatten och natur. Den andra stora målgruppen är aktörer som är intresserade av att utveckla Rimforsa och Kinda". Källa: Kinda kommun

Karta: Åsunden, Kinda
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!