– Egentligen innebär den här satsningen ingen större skillnad för våra kunder, hävdar Karolina Hedlund, förvaltningschef inom samhällsbyggnadsförvaltningen i Kinda kommun.
För frågor om vatten, avlopp och renhållning kommer kommunens invånare att ringa ett nytt telefonnummer. Antalet anställda som finns till hands blir också fler.
– Vi går från att ha en tjänsteman som jobbat med de här sakfrågorna under lång tid till att ha ungefär fem tjänstepersoner som kan guida våra kunder i deras frågor. Vi hoppas att det här ska leda till en robustare organisation och att vi ska ha en nåbarhet till kundtjänst på ett annat sätt.
Hon erkänner att den tidigare tjänstemannen under en lång tid signalerat att denne inte känt sig tillräcklig. Men utifrån sina förutsättningar har tjänstemannen gjort ett jättebra jobb, hävdar Hedlund.
– Förut hade vi inga fasta tider och var tjänstepersonen upptagen så kom man helt enkelt inte fram. Nu kommer det alltid vara någon som svarar om man ringer till kundtjänst under telefontiderna.
Med sig under samtalet har Karolina Hedlund Kinda kommun-arbetarna Håkan Eng, VA-chef, och Jimmy Johansson, drift- och renhållningschef. Båda två ställer sig positiva till den nya kundtjänsten och det inledda samarbetet kommunerna emellan.
– Vi är ju ingen stor kommun så det blir svårt att ha en större personalstyrka som jobbar med just de här arbetsuppgifterna, men när man samarbetar med fler kommuner får man ju mer resurser och en större grupp, säger Håkan Eng.
– Ja, frågorna är ju samma för alla fyra kommuner och kan man då samverka så vinner man massor, håller Jimmy Johansson med.
Han hoppas att samarbetet kommer leda in Kinda kommun under mer digitala system.
– Personerna som vi kommer samverka med jobbar efter färdiga system som vi också har anknytning till och nu hoppas vi att de systemen ska vidareutvecklas snabbt.
Vidare belyser Jimmy Johansson att han både hoppas och tror på fler samarbeten kommunerna emellan. Det gör Karolina Hedlund också:
– Alla tar ju till exempel fram styrdokument, som en avfallsplan. Naturligtvis ska alla dokument fastställas i våra respektive nämnder, men tar vi fram dokumenten tillsammans får vi en annan kompetensutveckling och blir starkare ihop. Det ger dessutom en lägre arbetsbelastning för våra avdelningar och blir mer kostnadseffektivt.