Fler ska kunna ge svar om avlopp i ny kundtjänst

Från och med 1 oktober har Kinda kommun introducerat en ny kundtjänst kring vatten, avlopp och renhållning. Nu samverkar de med Åtvidaberg, Söderköping och Valdemarsvik.

Kinda kommun samverkar sedan 1 oktober med kommunerna Åtvidaberg, Söderköping och Valdemarsvik i frågor gällande vatten, avlopp och renhållning. Nu hoppas (från vänster) Jimmie Johansson, Håkan Eng och Karolina Hedlund på en effektivare kundtjänst och ett än mer digitalt arbete.

Kinda kommun samverkar sedan 1 oktober med kommunerna Åtvidaberg, Söderköping och Valdemarsvik i frågor gällande vatten, avlopp och renhållning. Nu hoppas (från vänster) Jimmie Johansson, Håkan Eng och Karolina Hedlund på en effektivare kundtjänst och ett än mer digitalt arbete.

Foto: Agnes Ganestål

Kinda2021-10-07 20:00

– Egentligen innebär den här satsningen ingen större skillnad för våra kunder, hävdar Karolina Hedlund, förvaltningschef inom samhällsbyggnadsförvaltningen i Kinda kommun.

För frågor om vatten, avlopp och renhållning kommer kommunens invånare att ringa ett nytt telefonnummer. Antalet anställda som finns till hands blir också fler.

– Vi går från att ha en tjänsteman som jobbat med de här sakfrågorna under lång tid till att ha ungefär fem tjänstepersoner som kan guida våra kunder i deras frågor. Vi hoppas att det här ska leda till en robustare organisation och att vi ska ha en nåbarhet till kundtjänst på ett annat sätt.

undefined
Kinda kommun samverkar sedan 1 oktober med kommunerna Åtvidaberg, Söderköping och Valdemarsvik i frågor gällande vatten, avlopp och renhållning. Nu hoppas (från vänster) Jimmie Johansson, Håkan Eng och Karolina Hedlund på en effektivare kundtjänst och ett än mer digitalt arbete.

Hon erkänner att den tidigare tjänstemannen under en lång tid signalerat att denne inte känt sig tillräcklig. Men utifrån sina förutsättningar har tjänstemannen gjort ett jättebra jobb, hävdar Hedlund.

– Förut hade vi inga fasta tider och var tjänstepersonen upptagen så kom man helt enkelt inte fram. Nu kommer det alltid vara någon som svarar om man ringer till kundtjänst under telefontiderna.

Med sig under samtalet har Karolina Hedlund Kinda kommun-arbetarna Håkan Eng, VA-chef, och Jimmy Johansson, drift- och renhållningschef. Båda två ställer sig positiva till den nya kundtjänsten och det inledda samarbetet kommunerna emellan.

– Vi är ju ingen stor kommun så det blir svårt att ha en större personalstyrka som jobbar med just de här arbetsuppgifterna, men när man samarbetar med fler kommuner får man ju mer resurser och en större grupp, säger Håkan Eng.

undefined
Förhoppningen är att Kinda kommun ska bli mer digital av samarbetet med kommunerna Åtvidaberg, Söderköping och Valdemarsvik. Senast vid årsskiftet kommer Kinda till exempel att börja använda sig av EDP Mobile, en digital tjänst för att planera och utföra arbete samt administrera och fakturera. Det kommer vara kommunens sop- och slambilar som kommer använda sig av tjänsten.

– Ja, frågorna är ju samma för alla fyra kommuner och kan man då samverka så vinner man massor, håller Jimmy Johansson med.

Han hoppas att samarbetet kommer leda in Kinda kommun under mer digitala system.

– Personerna som vi kommer samverka med jobbar efter färdiga system som vi också har anknytning till och nu hoppas vi att de systemen ska vidareutvecklas snabbt.

Vidare belyser Jimmy Johansson att han både hoppas och tror på fler samarbeten kommunerna emellan. Det gör Karolina Hedlund också:

– Alla tar ju till exempel fram styrdokument, som en avfallsplan. Naturligtvis ska alla dokument fastställas i våra respektive nämnder, men tar vi fram dokumenten tillsammans får vi en annan kompetensutveckling och blir starkare ihop. Det ger dessutom en lägre arbetsbelastning för våra avdelningar och blir mer kostnadseffektivt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!