Närtrafiken skapar nya möjligheter: "Alla har inte upptäckt detta alternativ"

Närtrafik finns tillgängligt i områden på landsbygden där det inte finns någon linjelagd busstrafik. Detta är en service för både boende och besökare. -Men det känns som om många fortfarande är omedvetna om att detta alternativ finns, säger taxichauffören Anna Boson i Åtvidaberg.

Anna Boson vid den taxibil hon kör i Åtvidaberg. Foto: Morgan Karlsson

Anna Boson vid den taxibil hon kör i Åtvidaberg. Foto: Morgan Karlsson

Foto:

Kinda2017-05-30 16:19

Resor med så kallad Närtrafik kan beställas av alla, till och från alla adresser som har mer än två kilometer till närmaste hållplats.

Östergötland är indelat i ett antal närtrafikområden, där det finns en eller flera närtrafikhållplatser. Dessa hållplatser kan till exempel vara en plats i tätorten, med service i form av livsmedelsbutik, vårdcentral med mera.

Det kan också vara en busshållplats, även utanför tätorten, där byte till buss i den vanliga linjetrafiken kan ske.
Till den 1 juni kommer gränsdragningarna mellan närtrafikområdena att ses över och även till vilken närtrafikhållplats det ska vara möjligt att resa.
Anna Boson har ett stort område utan linjelagd busstrafik som verksamhetsområde. Från Åtvidaberg finns exempelvis ingen busslinje utmed riksväg 35 söder över.

Anna Boson berättar att några personer använder sig av denna närtrafik, fast det känns som om många fortfarande är omedvetna om att detta alternativ finns som en stor möjlighet att ta sig in till sina centrala orter.

– Vi har använt denna närtrafik själva inom familjen, och det fungerar bra, informerar Boson.

Anna Boson berättar att Taxi i Åtvidaberg nyligen blev av med körningen gällande skoltrafik och färdtjänsttrafiken.
I det anbudsförfarande som ägde rum under 2016 blev Stångåbuss, Linköping, den stora vinnaren på dessa körningar.
– Vi blev uppsagda under sommaren 2016, och ovissheten om vad som nu skulle hända var stor. Under oktober hörde Stångåbuss av sig till oss chaufförer och erbjöd en anställning hos dem.
– Efter att funderat över det hela så tackade jag ja, säger Anna Boson.

Stångåbuss har nu 15 färdtjänstbussar på plats, som även används i skoltrafiken. Dessutom finns tre taxibilar till kundernas tjänst.
Plötsligt plingar Anna Bosons telefon till och hon ser att det kommit in en beställning till bilens nya moderna taxametersystem, där även körningarna kommer in och skickas sedan vidare till chaufförens mobiltelefon.
– Ja, så man har full koll på vad som händer även utanför bilen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om