Ny strategi ska lyfta turismen

Ett bredare nätverk, ett ökat samarbete och en enad front. Nu ska besöksnäringen i Östergötland lyftas till nya höjder. Med en gemensam strategi ska kommunerna i länet samverka för att öka turismen och få besökarna att stanna längre, "Jag är väldigt nöjd", säger Kindapolitikern Björn Hoflund (M).

Med en gemensam strategi i länet ska besöksnäringen tas till nya höjder, så även i Kinda. "Jag är väldigt nöjd" säger Björn Hoflund (M).

Med en gemensam strategi i länet ska besöksnäringen tas till nya höjder, så även i Kinda. "Jag är väldigt nöjd" säger Björn Hoflund (M).

Foto:

Kinda2016-04-15 09:05


Arbetets museum var lokalen, staden var Norrköping. Under gårdagen samlades Region Östergötland och representanter från länets kommuner för att underteckna en gemensam avsiktsplan kring den regionala besöksnäringen, Kindas företrädare var barn- och utbildningsnämndens ordförande Björn Hoflund.

Strategin ska öka samarbetet och nätverket mellan turistaktörer runt om i hela länet för att lyfta möjligheterna till bland annat paketerbjudanden, något som kan få besökarna att stanna längre. Samarbetet ska även göra Östergötland till en mer tydlig och enad turistdestination.

- Jag är väldigt nöjd. Strategin befinner sig på helt rätt nivå och det är viktigt att alla har bestämt sig för att jobba tillsammans. Med regionen kan vi ta besöksnäringen till en högre nivå, säger Kindas representant Björn Hoflund.

Under strategiarbetet har fyra styrkeområden i Östergötland tagits fram. Dessa ska agera startpunkt för det arbete som den 19 april inleds på Flygvapenmuseet i Linköping då den gemensamma strategin lanseras för allmänheten. De styrkor som man utgår ifrån kallas Smarta, Stilla och Aktiva Östergötland, samt Östergötlands vatten.

För Kindas turismaktörer betyder överenskommelsen bland annat ett enklare samarbete med områdets stora dragplåster, så som Astrid Lindgrens Värld och
Kolmården.

Läs mer i fredagens papperstidning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om