Efter en succésommar i de nya lokalerna i Kölefors bjöd Sjöexpress in till öppet hus under lördagen för att få en rundvandring i verkstaden och show roomet. Ett riktigt nostalgimöte i höstmörkret som många entusiaster har tagit sig långt för att få uppleva.
Stort engagemang
– Det hela började med att min farfar köpte ett sommarställe vid Rimforsa 1905. Där fanns även en brygga som kompletterades med en träbåt. Denna båt var det sedan inte någon som visste något om så för skoj skull så började jag forska lite om båtens historia, och allt sedan dess har jag varit fast säger Anders. Proveniensen kring denna typ av klassiska båtar är det som driver mig hela tiden. Jag har 30 år inom branschen fast känner fortfarande suget efter att lära mig mer och jakten på att finna de där stjärnorna man vill åt, säger han med ett leende. Historien kring dessa så kallade runabouts båtar föddes på 1920-talet, men dess storhetstid var under 1930-1950 talet innan plastbåten gjorde sitt intrång på marknaden.
Efterlängtade lokaler
– Företaget Sjöexpress har jag drivit i Rimforsa under några år och för cirka ett år sedan fick jag via internet syn på att dessa fina lokaler vid Kölefors gamla bruk var till salu och kände med en gång att detta kunde bli bra. Innan hade jag båtarna utplacerade lite överallt, men nu så har jag lyckas att ha allt på ett och samma ställe förutom kontoret som är kvar i Rimforsa.
– Vi säljer,reparerar och restaurerar båtar åt kunder i hela norden. I dagsläget är vi störst norr om Amsterdam inom detta med runabout båtar. Vi har 42 stycken här idag. Med tanke på lokalerna jag har så är båtar med längden fem till åtta meter perfekta att ägna sig åt. Vid min sida har jag även andra samarbetspartners till hjälp med restaureringar och iordningställande av alla dessa kundbåtar. Per-Åke Olsson,snickare, Henrik Söderholm, motor och plåt samt Anna Skattung, dekorationsmålare.
Gamla ritningar
– För tio år sedan så lyckades man hitta några ritningar från 1928 på denna typ av båt som aldrig hade byggts då. Detta blev ett projekt som jag drev, och vi lyckades bygga två stycken replicor med två stycken Rolls Royce motor på 1500 hästkrafter vardera. Andra projekt som jag driver är ju också det årliga arrangemanget ”Fri fart” som har sedan starten 2005 vuxit till ett av Sveriges största evenemang för klassiska motorbåtar. Detta görs på Göta- och Kindakanal.
Efter denna rundvandring med Anders så kan jag intyga att engagemanget och yrkeskunskapen är stor både hos Anders samt hans samarbetspartners.