Vid Åsundens strand låg isen tjock. Några hinkar var utslängda.
Snötäcket var bortsopat. Längre ut tunnades den ut för att övergå i öppet vatten. Sjön sträckte sig bortåt och förenades med snötyngda moln i en mörkt blågrå horisont mot fjärran. Tystnaden var kompakt. Vid parkeringsfickan bredvid vägen stod en bil med ett flak som var nästan lika brett som två personbilar. Sjöräddningssällskapet i Vadstena hade sjösatt en svävare i Åsunden.
Saknar bromsar
Plötsligt dör farkosten upp bakom nämaste holme. Den tog sig fram över vattnet och över isen. Med blåljus på yrde den upp snö. Den for fram i sidled och vände tvärt och backade innan den stannade.
Farkosten har inga bromsar så det krävs att föraren övar in en speciell teknik för att behärska den.
- Det bär iväg som blankslitna sommardäck vintertid, sa Ronny Cronholm som övningskörde på lördagen.
Det krävs ungefär 25 körtimmar innan man behärskar svävaren.
Han hade inte riktigt nått upp till det antalet.
Tillsammans med Magnus Hjalmarsson tränade de körteknik och navigering.
Medan Ronny Cronholm styrde svävaren satt Magnus Hjalmarsson på aktersätet.
Genom att förflytta sin kroppsvikt i sidled efter behov så hjälper han till att styra.
- Fördelen med en svävare är att den obehindrat åker över is och vatten, sa han.
- Vill ni åka?
Övningskörning med svävare
Rain Jääger i Ingeshult hade sett en farkost i Åsunden på lördagen. Det var Sjöräddningssällskapet i Vadstena som tränade på att styra och navigera en svävare.
Svävaren åker på luftkuddar.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!