Rättvisa för både företag - och alla som betalar

Det är kanske inte så att de offentliga upphandlingarna ökar i antal. Det har förmodligen alltid köpts in tjänster och material till olika offentliga inrättningar i stor omfattning, alltså till kommuner, landsting och staten samt alla bolag som hör till respektive.
Men det råder ingen tvekan om att den offentliga upphandlingen blivit allt viktigare. Dels handlar det om ofantliga belopp, dels handlar det om att tillgodose rättvisekrav för de som lämnar anbud kontra ekonomiska krav för de som betalar det vill säga skattebetalarna.

Arrangerande Ylva Wall, Växtkraft Kinda i mitten, flankeras av Elsa Martinsson, Kinda kommun till vänster och Ulrica Dyrke, Företagarna Sverige till höger. Foto: Alf Wesik

Arrangerande Ylva Wall, Växtkraft Kinda i mitten, flankeras av Elsa Martinsson, Kinda kommun till vänster och Ulrica Dyrke, Företagarna Sverige till höger. Foto: Alf Wesik

Foto:

Kinda2017-02-09 09:00

Det kryllar av frågor som är förknippade med upphandlingar av alla de slag. Ibland sker offentliga upphandlingar som är huvudlöst dyra, läs gummihandskar till sjukvården, ibland sker upphandlingar som är misstänkt billiga, läs oseriösa företag som ej följer regelverk angående personalkostnader, ibland sker upphandlingar där det råder delade meningar om anbudens värden, läs misstänkta fall av fusk vid anbudsvärderingarna.

Regelverket

För att i viss mån hjälpa Kindas företagare på traven, arrangerade Växtkraft Kinda och Företagarna i Kinda gemensamt ett så kallat Soppseminarium nyligen, alltså en träff där nytta förenades med nytta, kunskap och förtäring på en och samma gång.

-Tanken är väl att på sikt nå en win-win-situation, säger Ylva Wall på Växtkraft Kinda.

Seminariet vände sig i första hand mot företagare i Kinda kommun, liksom till kommunala tjänstemän och andra intresserade.

Som föreläsare hade bjudits in en verklig auktoritet på området, Ulrica Dyrke, som är jurist och specialist på konkurrens, offentlig upphandling och immaterialrätt på Företagarna Sverige.

Hon gav en faktamässig information om vad som gäller vid upphandlingar och vilka gränsvärden som är aktuella för kommunala, nationella och EU-omfattande upphandlingar.

Stort gensvar

Elsa Martinsson, från kommunens ekonomiavdelning, ska i framtiden ägna mer av sin tid till upphandlingar av olika slag. Hon informerade deltagarna dels om vad som gäller för dessa kommunala upphandlingar i framtiden, dels om att hon även ställer upp med hjälp för de företag som önskar.

Vidare deltog Tommy Johansson, kommunchef i Kinda, Björn Hoflund (M), vice ordförande kommunstyrelsen, Fredrik Gustafsson, Kinda Lärcentrum samt Anders Gustafsson, Företagarna i Kinda.

Gensvaret från företagen i regionen var mycket stort. Seminariet delades upp som ett traditionellt soppseminarium mitt på dagens i samband med lunchen, dels mer som ett "kvällsfikaseminarium". Det var sammanlagt ett 60-tal deltagare fördelade på de två tillfällena.

Upphandlingsregler

Den offentliga sektorn i Sverige gör varje år inköp för en bra bit över 600 miljarder kronor. Den gamla formeln med en miljon som motsvarar ett arbetstillfälle, visar att det således handlar om summor som genererar mellan en halv och en miljon årsarbetstillfällen.

Alla dessa upphandlingar regleras genom en mycket omfattande upphandlingslagstiftning. Den omfattar exempelvis när en myndighet köper eller hyr en vara eller en tjänst. Det viktigaste är att alla entreprenörer som lämnar anbud och vill vara med och leverera ska behandlas lika, plus att upphandlingen ska ske så billigt som möjligt för skattebetalarna.

-LOU, lagen om offentlig upphandling , styr alla upphandlingar inom den offentliga sektorn och den styrs av ett omfattande regelverk. En tanke är också att transparensen ska öka, säger Ulrica Dyrke, och detta ska i sin tur öka insynen, och ge alla som är intresserade en bättre möjlighet att se att allt följt regelverket.

-Liksom att medborgarnas insyn ökar och alla kan kontrollera siffrorna. Alla regler bygger på EU-direktiv.

Fri rörlighet

Elsa Martinsson berättade att Kinda kommun upprättat en policy för all upphandling och att regelverket bygger på fem principer.

-Den ska vara icke-diskriminerande, det innebär att ingen särbehandling av leverantörer får ske, liksom att det inte får vara någon särbehandling av lokala företag.

-Alla ska behandlas lika, alla ska få samma information och samtidigt.

-All upphandling ska ske med transparens och underlaget ska vara klart och tydligt.

-Allt ska ske proportionerligt, det vill säga de krav som ställs på leverantören ska motsvara syftet med upphandlingen, inget annat.

-Slutligen ömsesidigt erkännande, vilket innebär att betyg, certifikat och intyg från andra EU-länder, ska vara lika gällande i Sverige, liksom vice versa.

Sammanfattningsvis kan sägas att all upphandling ska främja kostnadseffektiviteten, det vill säga främja skattebetalarna, främja den fria rörligheten inom EU, undanröja agerande som begränsar konkurrensen, ska underlätta företag att göra affärer med exempelvis kommuner och slutligen säkerställa att det företag som kan leverera en vara, en tjänst eller en entreprenör, mest förmånligt ska vinna kontraktet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om