Yttrandet är signerat Trafik- och samhällsplaneringsnämndens ordförande Göran Gunnarsson (C) samt Regionalutvecklingsdirektör Andreas Capilla.
Samhällsbyggnadsenhetens remissvar är mycket genomarbetat, till skillnad från andra remissinstanserna svar. De två brevskrivarna poängterar inledningsvis att kommunen visserligen har ansvar för att hänsyn tas till relevanta nationella och regionala mål, men att Region Östergötland samtidigt har det regionala utvecklingsansvaret.
-I detta ansvar ligger även Länstransportplan och Regionalt trafikförsörjningsprogram, konstaterar de båda i remissvaret.
Tillväxtmotor
Förslaget till FÖP för Rimforsa svarar mycket väl mot rekommendationer om en funktionell region, en ändamålsenlig infrastruktur, hållbart resande och en framtida hållbar bebyggelse, som finns i strukturbilden.
Så långt går allt enligt planerna. Det till och med konstateras att Rimforsas potential att agera tillväxtmotor för Kinda kommun även identifierats av samhällsbyggnadsenheten vid regionen.
-Målet är att Rimforsa ska kunna växa till 3 000 invånare, genom att stärka ortens kvaliteter och utveckla näringslivet. Vi instämmer i kommunens analys av dessa strategiska frågor.
Gunnarsson och Capilla fortsätter:
Det är en bra ambition att utveckla mer blandade boende- och upplåtelseformer i Rimforsa och det är bra att planen tydligt lyfter tillgänglighet till vattenmiljöer på olika sätt, som en del av ortens kvalitet- och grundattraktion.
Koppling till regioncentra
När det gäller allmän service som Barnavårdscentral och Öppen förskola är det bra att sådan finns på orten. Det konstateras även i Regionens remissvar att det tidigare funnits distriktssköterskemottagning på orten, men att den sedan ett par år finns samlad på vårdcentralen i Kisa.
Även i detta avseende kan sägas att allt går enligt planerna.
De konstaterar att pendling till och från Kinda kommun i huvudsak sker mot Linköping, vilket därför präglar var prioriteringar för åtgärder inom transportsystemet bör ske.
De konstaterar att upprustningen av RV 23/34 mellan Kisa och Linköping stärker Kindas koppling med regioncentra. De beskriver vidare möjligheten till utveckling av verksamheter och bostäder längs väg 23/34.
-Det skulle vara en styrka om planen tydliggör att en sådan utveckling ska trafikförsörjas via befintliga anslutningspunkter på väg 23/34.
Fler hållplatser än idag, skulle försämra framkomligheten för resande till och från söder om Rimforsa.
Orealistiskt
Därefter fortsätter Göran Gunnarsson och Andreas Capilla med att avsnitt som sågar Stångådalsbanans framtid jäms med skenorna. De håller inte alls med skrivningen i FÖP, som lägger stort fokus på en upprustning av Stångådalsbanan, med utvecklad tågtrafik samt förbättrade pendlingsmöjligheter mot Kalmar län.
-En sådan upprustning förutsätter mycket stora investeringar ur det de nationella investeringsplanerna. En utökad tågtrafik skulle samtidigt förutsätta mycket stora investeringar på nya tåg.
De fortsätter:
-Investeringens storlek ställt mot möjligt resandeunderlag längs Stångådalsbanan, gör att utvecklad tågtrafik under överskådlig framtid bedöms som orealitisk. Om behov av utvecklade kopplingar med Kalmar län uppstår, bör sådana ske med en utvecklad busstrafik.