"Risk att Stångådalsbanan försvinner"

Under sommaren har tågtrafiken på Stångådalsbanan haft flera stopp. Nu krävs stora ekonomiska satsningar på underhåll. I Kinda är man oroad för att banan försvinner i annat fall.

Kustpilen har haft stopp många gånger under sommaren

Kustpilen har haft stopp många gånger under sommaren

Foto: Dennis Petersson

KINDA2018-08-13 20:00

– Det är många års eftersatt underhåll av Stångådalsbanan som vi återigen ser efter sommarens stopp. Ska det vara så här försvinner tågtrafiken på sikt, säger Hans Måhagen (S), kommunstyrelsens ordförande i Kinda.

Under sommaren har det varit hett, hett och solkurvorna har ringlat långa på Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar. Det har inneburit flera stopp i tågtrafiken, senast i slutet av förra veckan.

– Här måste Region Östergötland och Landstinget i Kalmar län prata ihop sig och få till en lösning, säger Hans Måhagen.

Kalmar län har diskuterat om att gå in med pengar för att rusta upp banan, något som Region Östergötland klart säger nej till. Göran Gunnarsson (C) är ordförande i trafik- och samhällsbyggnadsnämnden i Region Östergötland:

– Nej, det kommer vi inte att göra. Vi kan inte använda östgötamedel för att rusta upp banan. Det är staten som ska stå för kostnaden, säger han till Radio Östergötland.

– Jag är inne på samma linje, att staten måste ta ett större ansvar för landets regionalbanor, en av dessa är Stångådalsbanan, säger Hans Måhagen som menar händer ingenting så läggs banan ner helt och hållet:

– Visst vill jag att banan ska vara kvar, men kommer den inte att rustas upp i den omfattning som behövs så kommer den att på sikt försvinna.

Kinda kommun jobbar med att få till bättre kommunikationer söderut.

– Vi har väldigt bra bussförbindelser norrut mot Linköping. Mot Vimmerby är det betydligt sämre. Vi jobbar nu för att få till bättre arbets- och gymnasiependling till Vimmerby, säger Hans Måhagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om