Säkrare trafik på Grönedegatan – ett bandklipp för gång- och cykelbana

I måndags förmiddag var det högtidligt värre på Grönedegatan i Kisa när en gång- och cykelväg av en sträcka på hundratalet meter invigdes. Men vägen till invigningen har varit lång.

Utredningsingenjör Veine Kederstedt klipper bandet som arbetsingenjör Roger Erlandsson håller i. Bakom står fr v entreprenör Morgan Johansson, teknik och driftchef Jimmy Bexell och arbetsledare Jimmy Johansson. Foto: Lars-Göran Bexell

Utredningsingenjör Veine Kederstedt klipper bandet som arbetsingenjör Roger Erlandsson håller i. Bakom står fr v entreprenör Morgan Johansson, teknik och driftchef Jimmy Bexell och arbetsledare Jimmy Johansson. Foto: Lars-Göran Bexell

Foto:

Kinda2017-09-06 06:15

– Det är runt två och ett halvt år sedan som kommunen tog kontakt med oss för att diskutera en inlösning av tomtmark och att vi skulle gå med på detta frivilligt, säger Claes-Göran blixt och Annika Karlsson.

Men så blev det inte.

Under resans gång kom förslaget upp att enkelrikta Grönedegatan från Västra Vägen och upp till Tornhagsvägen. Men detta stötte på patrull av de boende på Tornhagsvägen som protesterade och kommunen la ner förslaget. Till saken hör att fram till hösten 2013 hade Trafikverket ansvar för Grönedegatan som även var huvudled.

Men efter att Trafikverket anlagt en gångbana från Linnégatan och upp till toppen på Grönedegatan så tog Kinda kommun över ansvaret för gatan som även på vissa delar har en sänkt hastighet från 50 kilometer i timmen till 30 samt att genomfartstrafik för lastbilar blev förbjuden och huvudleden upphörde.

Efter att kommunen kommit överens med paret Blixt/Karlsson om ett 25 kvadratmeter stort markköp av deras tomt tog det för några veckor sedan fart med anläggningen av den två och en halv meter breda gång- och cykelbanan. Trafikverket gjorde som sagt sitt innan de överlämnade gatan till Kinda kommun, men det blev enbart en gångbana. Varför byggde då kommunen en gång- och cykelbana på ett par hundra meter från toppen av Grönedegatan och ner till Tornhagsvägen.

– Det var för att vi skulle få ett statligt bidrag, säger utredningsingenjör Veine Kederstedt som fick förtroendet att klippa det blå/gula bandet i måndags när gång- och cykelbanan invigdes.

– Att inte Trafikverket byggde en gång- och cykelbana är en väldigt relevant fråga, flikar teknik- och driftchef Jimmy Bexell in.

Gång- och cykelbanan kostar runt 100 000 kronor, varav av 50 000 kronor är bidrag från statligt håll. Till detta kommer inlösen av mark samt iordningställande av grindstolpar och planering av häck och lite annan smått och gått hos Blixt/Karlsson.

Nu är tanken att skolbarnen som kommer knallande uppifrån Grönedegatan och ner mot Tornhagsvägen ska svänga in på just den vägen och vidare ner på Tornhagsgränd och vidare på Villagatan mot Bäckskolan för någon fortsättning av trafiksäkrare Grönedegatan ner mot Västra vägen ser det inte ut att bli.

– Nej, det ser väldigt avlägset ut, säger Jimmy Bexell.

Invigningen avslutades med kaffe och mandelkubb.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om