Vi har tidigare i denna tidning berättat att Region Östergötland är en av åtta regioner som fått del av Tillväxtverkets nya satsning på besöksnäringen. Skälet är väldigt uppenbart företagare inom branschen ska få ökade resurser att göra satsningar som de kanske funderat över, men inte haft möjlighet att genomföra.
Och detta i sin tur ska generera fler besökare till denna del av landet, svenska turister och utländska. Just denna satsning kanske mer handlar om att locka fler utlänningar till de vackra skärgårdsmiljöerna och till Kinda kanal.
Det är Region Östergötland som tillsammans med kommunerna som dragit igång produktutvecklingen bland annat med mötet i Söderköping. De samlade företagarna inom besöksnäringen ska dels utveckla sina egna koncept, dels samverka sinsemellan för att tillsammans locka fler besökare.
Vi vet alla att det är konkurrens inte bara turismföretagare emellan, utan även mellan olika regioner i Sverige. Ett utökat samarbete ska resultera i en strategi för att bättre möta denna konkurrenssituation på alla plan.
Östgötaskärgården och Kinda kanal ska marknadsföras och bli ett mer samlat begrepp. Vi vet bland annat att besökare och turister gärna vill ha fler mål när de söker sig till en viss del av landet.
Det är Emil Selse från Visit Östergötland, som är en del av Region Östergötland, och Cecilia Kalén från uppleva Norrköping, som håller i trådarna i ett inledande skede. Detta var det första av fem möten med samma mål.
Tanken är att det hela ska utvecklas från ett antal idéer till ett minst lika stort antal färdiga produkter.
Första mötet handlade om idégenerering där mängder med nya och halvnya idéer togs fram. Målet var att möta efterfrågan från tänkta utländska kunder, framför allt från Tyskland och Holland. Produktidéerna handlade om bland annat båtturer med övernattning på olika öar, kajakpaket med olika teman och unika mat och naturupplevelser. Eller varför inte att hyra sin egen ö?
Kinda kanal
Till kommande möten ska idéerna ta mer fasta former. Vid de första mötena är fokus lagt mer på skärgården och i denna process deltar även Malin Amér från Söderköping och Carl Hamilton från Skärgårdsrådet Valdemarsvik.
Parallellt sker en planering för utveckling av den redan mycket attraktiva Kinda kanal, bland annat under ledning av Ann-Louise Södersten från Kinda kommun. I denna del är det tio olika företagare verksamma vid eller i närheten av Kinda kanal eller tillhörande sjösystem.
Även Josefine Schön från Visit Linköping & Co, är engagerad i planeringsarbetet för utveckling av Kinda kanal som turistbegrepp.
Företagen kom här fram till spännande idéer runt kombination båt, kajak, mat och boende, liksom vandring, ridning och guideturer i olika varianter.
Hela arbetet ska resultera i att några nya turistprodukter, ska testas på lämpliga målgrupper i början av mars. Målet är att få ut ett antal exportmogna produkter och på så sätt öka omsättning och antal besökare till Östergötland.