Semesteruppehåll på riksväg 23/34

Som så många har märkt så bygger Trafikverket om riksväg 34 till en mötesfri väg med mitträcke sedan februari. Pågående etapp nu går mellan Rimforsa och Skeda Udde. Vägen planeras vara färdig under hösten 2018.

En stor mängd jordmassa och stenar har schaktats bort för den bredare vägen. Foto: Morgan Karlsson

En stor mängd jordmassa och stenar har schaktats bort för den bredare vägen. Foto: Morgan Karlsson

Foto:

Kinda2017-07-13 06:30

Arbetet med den mötesfria vägen, även kallad 2+1-väg, skall alltså vara färdig under hösten 2018. En av Trafikverkets underentreprenörer "PEAB" ansvarar för det aktuella arbetet på Riksväg 23/34.

Företaget bygger även ett mitträcke mellan de mötande filerna för att öka säkerheten ytterligare för trafikanterna. (Förutom på några kortare sträckor på södra delen)  En mötesfri väg minskar risken för köer, och gör att trafiken flyter på smidigare. Det kan i sin tur bidra till en minskad miljöbelastning.  Arbetsplan etapp Rimforsa - Skeda Udde i korthet. Vägen byggs omväxlande i 1+1, 2+1 och 2+2 körfält och förses med mitträcke.  Vissa kortare sträckor på södra delen och i anslutning till Brokind kommer inte att monteras mitträcke.

  Ny bro

  Arbetsplanen innehåller också en separat gång- och cykelväg mellan väg 603 och enskilda vägen vid Eda, cirka 800 m lång. Anslutningen av väg 688 mot Västerby byggs även ut med ett vänstersvängsfält på väg 23/34. Projektet kommer vidare att kompletteras med en bro över ridväg vid Eda och en vänstersvängsficka vid Hamra. Busshållplatsen för norrgående trafik vid Eda flyttas cirka 200 meter norrut.

  Andra nyheter:
• Söder om Skeda udde blir det två nya busshållplatser.
• En planskild passage för gång- och cykeltrafik under väg 23/34 (mellan hållplatserna) med möjlighet att parkera bilar i närheten
• En gång- och cykelväg mellan Karlsberg och Skeda Udde
• Enskilda vägar får ändrade utfarter

Utifrån hur väg 34 ser ut och att det är en vältrafikerad väg med höga hastigheter är riskerna för allvarliga mötesolyckor stora. Därför ingår vägen i ett nationellt projekt som syftar till att öka trafiksäkerheten på vägar som är 9 m breda, samtidigt som vi kan behålla hastighetsbegränsningen på 90 km/timmen. Därmed behåller vi en god framkomlighet.

Sommarschema

En av Trafikverkets viktigaste uppgifter är att se till att så få som möjligt dödas eller skadas på vägarna. Eftersom mötesolyckor är den vanligaste orsaken till allvarliga olyckor har de satsat mycket på att sätta mitträcke på landsvägar som är 13 m breda. Det har halverat antalet döda och skadade på den här typen av vägar.

Omkörningssträckor byggs med jämna mellanrum. Grundprincipen är att 4 km enfiligt följs av 1 km dubbelfiligt. Det gäller i vardera riktningen. 

Beräknad kostnad för projektet är totalt cirka 90 miljoner kronor inklusive kostnader för marklösen och projektering.
• Vecka 28-31 har bygget semesterstängt vilket innebär minimalt med trafikstörningar.
• Från vecka 32 till vecka 37, (beräknad tid), kommer tillfällig förbifart vid Eda att öppnas och trafik kommer att ledas om via denna. Detta då arbete med anläggande av viltport kommer att pågå vid befintlig väg 23/34.
• Från och med vecka 35 till vecka 43, (beräknad tid), kommer beläggningsarbeten att pågå. I samband med detta finns det hög risk för köbildning med längre restider som följd. Uppgifterna är hämtade hos Trafikverket.

Trafikverket och PEAB sköter arbetet på riksväg 23/34, då sträckan mellan Rimforsa och Skeda Udde ska bli mötesfri under hösten 2018.
Trafikverket och PEAB sköter arbetet på riksväg 23/34, då sträckan mellan Rimforsa och Skeda Udde ska bli mötesfri under hösten 2018.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om