Sibylla vill försvara Ewys pokal: "Jag hoppas verkligen att jag kommer med"

En av huvudattraktionerna vid Midnattssolsrallyt brukar vara damklassen. Enda kriteriet som krävs för att delta, är att föraren är just det, dam. En som uppfyller alla krav är Sibylla Gustafsson, från Stockaryd, men tävlande för Åtvidabergs Motorklubb. Hon vann damklassen i fjol och fick därmed sitt namn på Ewy Rosqvists pokal.

Sibylla Gustafsson fotograferades inför starten i fjolårets Midnattssolsrallyt. Foto: Ossian Mathiasson

Sibylla Gustafsson fotograferades inför starten i fjolårets Midnattssolsrallyt. Foto: Ossian Mathiasson

Foto:

Kinda2017-03-31 16:30

Som bekant är Ewy Rosqvist en legendar i rallysammanhang. Hon blev först fabriksförare för Volvo men värvades över till Mercedes år 1962. När hon ställde upp i Argentinas Grand Prix, samma år, var det som första kvinna någonsin. De manliga tävlande tyckte det var roligt att Mercedes satsade på den här gimmicken.

De flinade inte lika mycket när Ewy Rosqvist inte bara var lika snabb som dåtidens världens bästa förare, hon körde skjortan av dem på sträcka efter sträcka. Hon vann dessutom Midnattsolsrallyt mellan åren 1959 och 1962.

-Det var härliga tider, berättade Rosqvist, när vår tidning träffade henne för något år sedan. Och jag tycker fortfarande det är lika roligt att köra bil. Jag kör kanske lite för snabbt.

Ewy Rosqvist är född på en gård utanför Ystad år 1929.

Försvara pokalen

Sibylla Gustafsson tänker försöka försvara Ewy Rosqvists pokal även i sommar. Hon har varit ute och träningsåkt med sin kartläsare Rolf Ax, även han tävlande för Åtvidabergs Motorklubb.

-Normalt läser min sambo Lars kartan, men han har tyvärr ryggont vilket gör att han överlåtit kartan åt Rolf. Han är min systers man, så det känns ändå som detta är en familjeaffär. Dessutom jobbar Lars med servicen.

Sibylla Gustafsson väntar spänt på att anmälan ska öppnas. Hon hoppas komma med, men är ändå lite nervös.

-Jag vill gärna försvara pokalen, det var en sådan glädje att vinna den. Det blir i år tioårsjubileum i Midnattssolsrallyt, men jag har inte lyckats vinna damklassen någon gång tidigare.

Skumpar runt

Bilen blir den vanliga, en Saab 96 från 1961.

-Vi har tränat en del. I Regularity gäller det att köra på tiondelen rätt. Samspelet mellan kartläsaren och mig måste vara perfekt, ibland är det han som mäter och räknar lite fel, ibland är det jag som inte törs gasa på. Ibland är bilen lite för svag, men ofta hamnar vi på sekunden, till en med tiondelen rätt.

Sibylla Gustafsson berättar att det tar på krafterna att skumpa runt i en nästan 60 år gammal bil i 80 mil. Och mestadels med koncentrationen på topp.

-Men det är samtidigt jättekul. Nu hoppas jag bara att jag kommer med, avslutar hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om